Na de fantastische verkiezingsuitslag van 21 maart - waarbij het aantal zetels van GroenLinks in Amersfoort verdubbelde van 3 naar 6 - zijn donderdagavond onze nieuw benoemde raadsleden Astrid Janssen, Dillian HosYoussef el-Messaoudi, Jeroen Bulthuis, Linda van Tuyl en Bram Leeuwenkamp geïnstalleerd.

Jeroen Bulthuis, Linda van Tuyl en Bram Leeuwenkamp zijn nieuw in de Amersfoortse gemeenteraad; Astrid Janssen, Dillian Hos en Youssef el-Messaoudi kennen we nog van de vorige raadsperiode.

Afgelopen dinsdag namen we afscheid van raadslid en voormalig fractievoorzitter Frans Prins en buitengewoon fractielid Esther Lieverse.

Frans Prins was naast fractievoorzitter woordvoerder op o.a. mobiliteit, sport en financiën en hij vond het belangrijk bij te kunnen dragen aan de drie decentralisaties in het sociaal domein. Hij had een stevige positie in de raad en was voorzitter van de Commissie Prins, die het instellen van het financieel toezicht onderzocht en van de commissie Begroting en Verantwoording. Opvallen deed hij ook door zijn stijl van politiek bedrijven: altijd op de inhoud en met oog voor de verhoudingen. Een heer in de raad, co nstructief. Iemand die verantwoordelijkheid neemt en altijd het naadje van de kous wil weten. Daarnaast een fijne en ook sportieve collega: een man van het zaalvoetbal en volleybal; altijd aanwezig bij de sporttoernooien van de raad.

Esther Lieverse verdiepte zich als buitengewoon fractielid de afgelopen periode in verschillende dossiers en bracht ons nieuwe kennis en invalshoeken. Ze kon zeggen: “Ja maar mensen, echt hè. Dat kan toch niet.” Zij was altijd goed voor een reality check. Bovendien van alle markten thuis, altijd opgewekt en goed in relativeren. We bedanken Esther en Frans enorm voor hun tomeloze inzet en gaan hen missen!