Astrid Janssen, Esther Alblas en Conny Kooijman hebben zich ingezet om het programma voor iedereen te schrijven. Conny is kandidaatraadslid en en vertegenwoordigt mensen met een verstandelijke en fysieke beperking. Ze zet zich als ervaringsdeskundige ruim dertig jaar landelijk en regionaal in om de inclusiviteit van mensen met een beperking te verbeteren. Ook tijdens de gemeenteraadsverkiezingen. “Namens GroenLinks wil ik ervoor zorgen dat de toegankelijkheid voor mensen met een beperking beter wordt. Het wordt deze groep Amersfoorters moeilijk gemaakt om met de bus te reizen, naar de horeca te gaan of om te stemmen. Ik wil ervoor zorgen dat de inclusieagenda wordt nageleefd.”

Maak stemmen makkelijker

Naast het verbeteren van de publiekelijke toegankelijkheid wil GroenLinks dat mensen met een beperking ook makkelijker politiek actief kunnen worden. Iedereen telt namelijk mee in de gemeente en in de politiek. Conny zegt hierover: “Ik heb me kandidaat gesteld omdat ik goed mee kan doen in de gemeenteraad. Ter voorbereiding op de komende verkiezingen heb ik aan diverse focusgroepen met gelijken, ambtenaren en raadsleden deelgenomen. In verschillende gemeentes in Nederland zijn nu raadsleden met een verstandelijke of fysieke beperking actief en dat moet hier in Amersfoort ook.”

“Mensen met een verstandelijke beperking worden niet genoeg ingelicht over wat politiek betekent. Het moet ook mogelijk worden gemaakt dat verstandelijk beperkten hulp in het stemhokje kunnen krijgen. Mensen met een fysieke beperking weten vaak niet welk stembureau voor hen toegankelijk is.  Zo wordt stemmen momenteel voor duizenden mensen moeilijk gemaakt terwijl het juist voor iedereen toegankelijk moet zijn."

“ Mensen met een verstandelijke beperking worden niet genoeg ingelicht over wat politiek betekent. ”

Toegankelijk voor iedereen

Wij zien wat Conny zegt en hebben daarom ook een programma in eenvoudige taal geschreven. Zo kan straks iedereen ons programma lezen. Het was erg leerzaam en een pittige klus om dit te doen. “Soms zijn dingen zo opgeschreven dat je echt moet nadenken: wat willen we hier nu precies mee zeggen? Dat was een goede les. Ik denk dat we volgende keer vanaf het begin nog beter over taal kunnen nadenken. Ik heb ook heel veel geleerd van Conny over wat taal begrijpelijk of onbegrijpelijk maakt. Sindsdien denk ik veel beter na over hoe ik iets opschrijf.”

“Politiek gaat over belangrijke beslissingen in de stad. Die raken iedereen. Daarom moet iedereen kunnen begrijpen wat er besloten wordt en waarom. En iedereen moet kunnen kiezen. Dat is waarom wij een verkiezingsprogramma in taal voor iedereen gemaakt hebben. Omdat iedereen telt.”

GroenLinks besteedt in het verkiezingsprogramma speciaal aandacht aan toegankelijkheid voor iedereen. Dat komt in verschillende hoofdstukken terug en wordt onderschreven met het hoofdstuk ‘In Amersfoort doet iedereen mee’. “Ieder mens is waardevol en iedereen verdient een volwaardige plaats in de maatschappij. Maar dat is niet voor iedereen even vanzelfsprekend. Daarom moeten we dus ons best doen om onze stad toegankelijk te maken. Dat geldt voor de inrichting van de stad, maar ook voor allerlei sociale dingen.”

Het programma in eenvoudige taal vind je op onze standpuntenpagina of je kunt het hieronder downloaden.

“ Ieder mens is waardevol en iedereen verdient een volwaardige plaats in de maatschappij. Maar dat is niet voor iedereen even vanzelfsprekend. Daarom moeten we dus ons best doen om onze stad toegankelijk te maken. Dat geldt voor de inrichting van de stad, maar ook voor allerlei sociale dingen. ”