Dit is wat wij willen:
- Amersfoort wordt nog fietsvriendelijker ingericht worden dan het al is. Er moet meer geld en capaciteit komen voor uitvoering van het Fietsplan 2016. Op plekken waar doorgaande fietsroutes drukke autowegen kruisen moeten fietsers voorrang krijgen. Doorgaande fietsroutes krijgen een rood wegdek en een duidelijke fietsroutemarkering. Verkeerslichten moeten fietsvriendelijk worden afgesteld zodat je nooit langer dan 20 seconden hoeft te wachten.
- Bij winkels, openbare gebouwen en haltes van het openbaar vervoer moeten meer, veilige en toegankelijke stallingplaatsen komen. Bij nieuwe woongebouwen moeten goede stallingen direct worden mee-ontworpen. We maken haast met de herinrichting van het Stationsplein en de bijbehorende fietsenkelders. Desnoods komt er eerst een tijdelijke oplossing voor het tekort aan fietsparkeerplaatsen.
- Bij de stationstraverse aan de Barchman Wuytierslaan moet een verbinding komen voor fietsers en voetgangers tussen het Bergkwartier en het Soesterkwartier.
- De maximumsnelheid gaat omlaag. Dat is veiliger, rustiger en scheelt luchtvervuiling. Binnen de bebouwde kom wordt 30 km/uur de norm. We trekken geld uit om de inrichting van wegen daarop aan te passen. Alleen op grote doorgaande vierbaanswegen geldt nog een maximumsnelheid van 50 km/uur. Bij provincie en Rijk maken we ons hard om op provinciale en rijkswegen binnen onze gemeente de maximumsnelheid te verlagen naar respectievelijk 60 en 80 km/uur.
- De Stadsring maken we autoluw en kan daarom worden versmald naar twee rijstroken met een maximumsnelheid van 30 km/uur. De vrijkomende ruimte benutten we voor wandelaars, fietsers, groen en waterberging. We ondersteunen het initiatief ‘Van Ring naar Park’ om het Zocherplantsoen in ere te herstellen. Ook het deel van de Amsterdamseweg ter hoogte van de kop van de Isselt brengen we terug naar twee rijstroken met 30 km/uur. Daar gebruiken we de vrijkomende ruimte onder andere voor een groene verbinding tussen de groengordel van het Soesterkwartier en de Eem.
- De Westelijke Ontsluiting is een hoofdpijndossier voor de stad. GroenLinks is tegen het uitgeven van aanvullend gemeentelijk geld aan deze weg. Feit is, dat stoppen met het project de gemeente inmiddels meer geld kost, dan het project doorzetten. Voor het vervolg vinden we het belangrijk dat de veiligheid van de spoorkruising voor fietsers en voetgangers, de fietsvoorzieningen en de ecologische verbindingen worden verbeterd. We gaan op zoek naar een zo goed mogelijk vervolg van dit project.
- We bouwen mobiliteitshubs aan de buitenring van de stad waar je makkelijk kunt overstappen van auto naar fiets of openbaar vervoer. In de binnenstad gaat het aantal parkeerplaatsen omlaag.
- Het gebied met betaald parkeren breiden we verder uit, liefst naar de hele stad. Dat geeft duidelijkheid en is het meest eerlijk. Dat voorkomt bovendien parkeertoerisme en een waterbedeffect waarbij het parkeerprobleem zich verplaatst. Bewoners krijgen een ontheffing voor betaald parkeren in hun eigen wijk. Voor de eerste auto kost zo’n ontheffing een paar tientjes per jaar. Een tweede of derde ontheffing is duurder.
- In en rond de binnenstad worden de tarieven voor parkeren op straat fors duurder zodat het aantrekkelijker wordt om de parkeergarages te gebruiken. In de rest van de stad brengen we de parkeertarieven in lijn met die van vergelijkbare steden in Nederland.
- In buurten waar parkeerplekken over zijn, willen we deze in samenspraak met bewoners omzetten in groen, fietsenstallingen en speelruimte voor kinderen.
- Bij nieuw te ontwikkelen woonlocaties zetten we vanaf de eerste pennenstreek in op bereikbaarheid voor fietsers, voetgangers en het openbaar vervoer. Hierdoor zijn minder parkeerplaatsen nodig. De parkeerplaatsen die wel nodig zijn, worden geclusterd, bij voorkeur in ondergrondse garages. Hierdoor blijft er meer groene leefruimte over.
- Elke wijk moet elke dag van de week goed bereikbaar zijn per openbaar vervoer. De gemeente dringt daar bij de provincie op aan.
- In het Hogekwartier zijn veel extra woningen gebouwd en de komende jaren gaat dat ook in het Hoefkwartier gebeuren. Deze verdichting willen we aangrijpen om samen met de provincie te onderzoeken of er een snelbusverbinding kan komen tussen deze wijken en de stad Utrecht. Forensen zijn hiermee in circa twintig minuten op Utrecht Science Park.
- Elektrische deelscooters kunnen een waardevolle aanvulling zijn voor de mobiliteit in Amersfoort. Mits de geparkeerde scooters niet een voortdurende sta-in-de-weg zijn voor voetgangers. Aanbieders die op dit punt de zaak niet voor elkaar hebben, verliezen hun vergunning.
- We bevorderen het gebruik van deelauto’s. We willen dat de gemeente samen met aanbieders een campagne opzet voor adoptie van elektrische deelauto’s. Parkeervergunningen voor deelauto’s worden met voorrang toegekend.
- GroenLinks neemt het initiatief voor een jaarlijkse autovrije (zon)dag in Amersfoort.