Amersfoort en de omliggende gemeenten staan voor grote opgaven om de transitie van de jeugdzorg in goede banen te leiden. De ambities daarbij zijn groot, maar de maatschappelijke, bestuurlijke en financiële risico's ook. De gemeenteraad heeft daarom gevraagd om onderzoek naar de diverse risico's en om een financiële onderbouwing van een viertal scenario's. De motie van D66, GroenLinks, VVD, PvdA, CDA en GVV werd unaniem aangenomen.

Transitie Jeugdzorg

Met ingang van 2015 wordt de gehele jeugdzorg uit de Zorgverzekeringswet en de AWBZ gehaald en ondergebracht bij de Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO). Dit geldt ook voor de gehele jeugd-GGZ en voor de jeugdhulpverlening in een gedwongen kader. De WMO wordt op gemeentelijk niveau uitgevoerd. Gemeentes worden dus verantwoordelijk voor de organisatie, de financiering en de uitvoering van de jeugdzorg. Naast het overhevelen van taken van provincie naar gemeente, is deze transitie van de jeugdzorg ook een bezuiniging.

Motie Amersfoortse jeugd onze zorg

Diverse partijen in de raad, waaronder GroenLinks, hadden de volgende overwegingen:

  • De gemeente Amersfoort en de omliggende regiogemeenten staan voor grote ontwikkelings­opgaven om de transitie jeugdzorg in goede banen te leiden;
  • Tijdens de vorige Ronde van 22 januari 2013 werd duidelijk voor welke grote risico's de gemeente Amersfoort komt te staan;
  • De ambities bij de transitie jeugdzorg zijn groot;
  • Andere partijen zijn verbonden om de ontwikkelings­opgaven en de ambities te realiseren;
  • De maatschappelijke, bestuurlijke en financiële risico's zijn groot;
  • De onzekerheden rondom de maatschappelijke, politieke en financiële ontwikkelingen zijn toegenomen.

Het college van burgemeester en wethouders wordt in de motie opgedragen om:

  • Een raadsvoorstel op te stellen specifiek over het risico­management gelieerd aan de transitie jeugdzorg, waarin de risico's op diverse gebieden zorgvuldig worden onderzocht;
  • De raad een financiële onderbouwing te overleggen waarin het huidige kostenpakket (A) en een drietal scenario's (B, C, D) uiteen worden gezet met daarbij een uitgebreide risicoanalyse;
  • Bij de beschrijving van de onderzochte risico's aan te geven hoe aannemelijk de risico's zijn, wat de impact per risico's is en welke maatregelen genomen kunnen worden om de grote risico's te beheersen;
  • Uiterlijk 1 mei 2013 het raadsvoorstel aan de raad te doen toekomen, waarin alle relevantie informatie en risico's kunnen worden uitgewisseld;
  • De raad met besluitvorming over het raadsvoorstel in de gelegenheid te stellen inzicht te hebben in het verdere proces van het risico­management en handvatten te geven voor haar controlerende en kaderstellende taak.

De gebieden waarin de risico's moeten worden onderzocht zijn:

  • regievoering
  • expertise gemeente
  • innovatie
  • samenhang tussen de verschillende programma's
  • lopende en over te nemen (zorg)contracten (overgang lopende zorgcontracten) en risico van verlies expertise en kwaliteit van zorg wanneer dit niet gebeurt
  • samenwerking en belangenverstrengeling tussen organisaties
  • juridisch
  • financieel

De scenario's die financieel moeten worden onderbouwd zijn:

  • scenario inzicht in kosten huidig voorzieningspakket, als je deze integraal over zou nemen, uitgesplitst naar 1e, 2e, en 3e lijn zorg.
  • (huidig) scenario: wat is de omvang van de financiële middelen zonder extra verdere korting/bezuiniging?
  • (bezuiniging) scenario: wat is de omvang van de financiële middelen waarop de VNG in haar schrijven op 16 januari 2013 heeft geageerd?
  • (negatief) scenario: wat is de omvang van de financiële middelen met een extra taakstelling van 10%?

 

   Reageren Frans Prins, raadslid GroenLinks Amersfoort, f.prins@raad-amersfoort.nl