Amersfoorters moeten bewuster kunnen kiezen voor een vervoer­middel, waarbij de auto, fiets, openbaar vervoer en te voet gaan goede alternatieven voor elkaar zijn. Dat is volgens het college van B&W de visie van het Verkeer- en Vervoersplan 2030 die de gemeenteraad binnenkort bespreekt.

Auto, OV en fiets
Het Verkeer- en Vervoersplan (VVP) beschrijft de manier waarop Amersfoort in de periode tot 2030 wil zorgen voor een goede doorstroming van verkeer in de stad. Hierbij past een bewuste, maar wel vrije keuze van het vervoersmiddel. Om daadwerkelijk keuzevrijheid te bieden, moeten goede alternatieven beschikbaar zijn. Daarbij wordt het reizen per fiets en openbaar vervoer gestimuleerd en kan de autobereikbaarheid van de stad op peil worden gehouden.

Duurzaam
Het plan gaat uit van duurzame mobiliteit en innovatie waarvoor initiatieven van andere bedrijven en organisaties erg belangrijk zijn. De uitgangspunten in deze visie vormen de kapstok voor uitwerking in concrete plannen.

Betere bereikbaarheid voor alle vervoersmiddelen
Het gebruik van de fiets wordt gestimuleerd door fietsers meer comfort te bieden. De autobereikbaarheid wordt gewaarborgd door automobilisten de meest logische routes te laten nemen. Ook moeten er goede overstap­mogelijkheden komen aan de rand van de stad om de binnenstad sneller te bereiken. Het aanwezige spoor kan een bijdrage leveren aan de bereikbaarheid van de stad. VVD-wethouder Hans Buijtelaar van Mobiliteit: "Met het plan leggen we vast hoe Amersfoort in de toekomst bereikbaar blijft. Inwoners gaan bewuster kiezen welk vervoermiddel het snelst en het goedkoopst is als zij goede alternatieven hebben om uit te kiezen."

Gebiedsgericht
De gemeente kiest bij de uitwerking van het Verkeer- en Vervoersplan voor een gebiedsgerichte aanpak, omdat iedere wijk in de stad uniek is. Door deze aanpak kunnen verkeer- en vervoermogelijkheden zodanig worden vormgegeven dat deze nauw aansluiten op de wensen van de gebruikers in de wijk, met als resultaat dat investeringen zo effectief mogelijk zijn.

Totstandkoming VVP en besluitvorming
Aan de visie Verkeer- en Vervoersplan hebben verschillende partijen meegewerkt. Een participatiegroep heeft tijdens verschillende thema­bijeenkomsten input geleverd, er is een digitale enquête uitgevoerd en experts binnen het vakgebied hebben een bijdrage geleverd. De gemeenteraad bespreekt binnenkort of hij instemt met de keuzes uit de visie Verkeer- en Vervoersplan 2030.

Bron: Nieuwsbericht Gemeente Amersfoort, 22 februari 2012

   Gerelateerde Links Verkeer- en Vervoerplan 2030 Bereikbaarheid Amersfoort Verkeer- en parkeerbeleid    Reageren Fractie GroenLinks Amersfoort, fractie@groenlinksamersfoort.nl.