GroenLinks vindt dat de chloortreinen die van half maart tot half april uit Duitsland naar Rotterdam rijden door minister Schultz de Betuwelijn opgestuurd moeten worden. "De Betuwelijn is veel veiliger dan de route door de bebouwde kom van Oldenzaal, Hengelo, Almelo, Deventer, Apeldoorn en Amersfoort. De Betuwelijnlijn kostte vijf miljard: gebruik hem dan ook", aldus GroenLinks Tweede-Kamerlid Liesbeth van Tongeren.
Ze heeft minister Schultz in Kamervragen om opheldering gevraagd.
Alhoewel chloortransporten zoveel mogelijk voorkomen moeten worden door bedrijven bij elkaar te plaatsen, verzet GroenLinks zich niet tegen het chloortransport uit Duitsland.
Van Tongeren: "Ik ben er niet op uit de chemische sector weg te krijgen uit de Botlek. Maar ik wil dat bij onvermijdelijke transporten de veiligste route wordt gekozen. De belangen van de spoorvervoerder wegen voor mij daarbij minder zwaar dan de belangen van omwonenden."
Volgens GroenLinks heeft minister Schultz de mogelijkheid om omwille van de veiligheid routedwang op te leggen. Van Tongeren wil opheldering waarom de minister geen gebruik maakt van deze bevoegdheid.