Deze maand stelt de gemeenteraad de begroting vast voor 2010 en verder. De behandeling begint op 3 november met een statement op hoofdlijnen door de fractie­voorzitters. Na de pauze komen de moties en amendementen aan bod, waaronder een elftal van GroenLinks. Stemming over moties en amendementen en het vaststellen van de bezuinigings­voorstellen, belasting­voorstellen en begroting vindt plaats op 10 november. De moties en amendementen van de GroenLinks-fractie.

 

Moties en amendementen ingediend door de fractie van GroenLinks. Moties en amendementen ingediend door andere partijen en ondersteund door GroenLinks zijn hier niet opgenomen.

 

Motie M-2.1:
Natuurspeelplaatsen

Ingediend door GroenLinks

De raad van de gemeente Amersfoort,

Overwegende dat:

  • In programma 2 stedelijk beheer wordt voorgesteld om het speelplekkenplan te versoberen door speeltoestellen te verwijderen, of bij vandalisme niet te vervangen, en 'informele speelplekken' te creëren;
  • Speelplaatsen uitermate belangrijk zijn voor een gezonde ontwikkeling van kinderen en ook als informele speelplek een goede inrichting moeten hebben;
  • De eerste natuurspeelplaatsen een groot succes zijn en intensief worden gebruikt.

Draagt het college op:

  • Bij eventuele omvorming van speelplekken naar informele speelplekken deze zo veel als mogelijk uit te voeren als natuurspeelplaatsen.
 

Motie M-2.3:
Betrouwbaarheid straatverlichting en Meldpunt Woonomgeving

Ingediend door GroenLinks met PvdA, VVD, BPA, SP

De raad van de gemeente Amersfoort,

Overwegende dat:

  • Het uitstaan van straatverlichting terwijl deze hoort te branden onveilig kan zijn;
  • Het onnodig aanstaan van straatverlichting geld- en milieuverspillend is;
  • Er goed moet worden omgegaan met meldingen van burgers hierover;
  • Storingen en verkeerde instellingen snel moeten worden verholpen.

Is van mening dat:

  • Het Meldpunt Woonomgeving beter moet (kunnen) aangeven wat er met meldingen gaat gebeuren en vervolgens wat het resultaat is;
  • De netbeheerder de gemeente hiertoe moet informeren over storingen en het verhelpen hiervan;
  • De netbeheerder het aantal onnodige branduren zoveel mogelijk moet beperken.

Verzoekt het college:

  • Bij de netbeheerder op betere informatievoorziening aan te dringen;
  • Bij contractvernieuwing of een ander opportuun moment betere informatievoorziening door de netbeheerder contractueel vast te leggen of op een andere wijze te zorgen dat de gemeente hierin meer grip op de dienstverlener krijgt;
  • De mogelijkheid te scheppen van verhaal van de kosten van klachtenafhandeling en van energieverbruik door onnodig branden op de netbeheerder;
  • Mede hierdoor informatieverstrekking en terugrapportering door het Meldpunt Woonomgeving te verbeteren.
 

Motie M-2.4:
Veilig en duurzaam besparen op straatverlichting

Ingediend door GroenLinks

Heerenveen bespaart elk jaar € 80.000 door het buitengebied anders te verlichten. Voor Amersfoort liggen hier ook kansen. We willen het college verzoeken te onderzoeken hoe er in Amersfoort bespaard kan worden, met welke maatregelen en terug­verdien­tijden. Het is bekend dat met lage investeringen al veel kan worden bespaard. Ook is uit onderzoek gebleken, dat dit niet ten koste hoeft te gaan van verkeers­veiligheid en veiligheids­gevoel.

In de bezuinigings­voorstellen geeft het college aan, dat door een trage vervanging van de straat­verlichting door duurzamere lampen (uitgesmeerde vervanging gedurende 20 jaar), er € 60.000 per jaar wordt bespaard. Wij zouden hier graag sterker op inzetten, waarbij enerzijds wordt gekeken naar versnelling van het vervangen, en anderzijds naar andere alternatieven, zoals dimmen, reflectoren en bewegings­sensoren (het Heerenveen-model).

Het college heeft aangegeven geen bezwaar tegen deze motie te hebben.

De raad van de gemeente Amersfoort,

Overwegende dat:

  • Bij bezuinigingen bij voorkeur moet worden gekeken naar duurzame ingrepen;
  • Er op een veilige en duurzame manier op de kosten van openbare verlichting kan worden bespaard;
  • Hiervoor een aantal beproefde methoden zijn, waaronder toepassing van LED-verlichting, het dimmen of uitschakelen van een deel van de verlichting gedurende de nacht, het toepassen van bewegingssensoren en het gebruik van reflectoren;
  • Experimenten uitwijzen dat die besparing niet ten koste hoeft te gaan van de verkeersveiligheid en van het veiligheidsgevoel van mensen;
  • We binnen Amersfoort een bedrijf hebben dat is gespecialiseerd in het toepassen van LED-lampen voor openbare verlichting;
  • Bijvoorbeeld Heerenveen € 80.000 per jaar bespaart door het buitengebied anders te verlichten.

Draagt het college op:

  • Te onderzoeken op welke wijze snel op de kosten voor openbare verlichting kan worden bespaard, rekening houdende met ROI (terugverdientijd van investeringen), en milieuanalyse (levenscyclusanalyse, eco-indicatoren of MET-matrix), waarbij de besparingen van de verschillende ingrepen worden aangegeven;
  • Ervoor te zorgen dat de onderzoeksresultaten op tijd gereed zijn voor de start van de nieuwe raadsperiode, zodat deze in de onderhandelingen kunnen worden meegenomen.
 

Amendement A-2.2:
Speelplekken en vissteigers in de wijk

Ingediend door CU met GroenLinks

De raad van de gemeente Amersfoort,

Overwegende dat:

  • In de Oktoberbrief (Raadsvoorstel 3224789) wordt voorgesteld om speeltoestellen en vissteigers wegens de kosten vanwege de veiligheidseisen, het beheer, het onderhoud en de afschrijftijd niet langer te vervangen als ze versleten of kapot zijn;
  • De vrijkomende ruimte bij speelplekken informeel zal worden ingericht.

Is van mening dat:

  • Buurtbewoners betrokken moeten worden bij deze beslissingen, omdat sommige speeltoestellen (denk aan schommels, duikelrekken en tafeltennistafels) en vissteigers intensiever worden gebruikt dan andere, en omdat het mogelijk is dat buurtbewoners buurtbudget willen aanwenden om speeltoestellen te repareren of te vervangen.

Besluit het raadsvoorstel Oktoberbrief (bezuinigingen) als volgt aan te vullen:

  • Bij programma 2 (Stedelijk Beheer) om het wijkbeheerteam en de buurtbewoners te informeren als speeltoestellen of vissteigers moeten worden verwijderd en hen de gelegenheid te geven om hun wensen te realiseren door gebruik te maken van het buurtbudget.
 

Amendement A-2.3:
Kapvergunningen behouden

Ingediend door SP en GroenLinks met PvdA, BPA, JA

In het kader van de deregulering wil het college het kapvergunnings­stelsel afschaffen. Dit heeft tot ongerustheid onder de bevolking én onder raadspartijen geleid. Bomen zijn belangrijk voor mensen. Een buiten­ruimte met volwassen bomen wordt veel hoger gewaardeerd dan een buiten­ruimte zonder bomen. Daarnaast zijn volwassen bomen belangrijk voor de natuur, voor het milieu (wegvangen van fijnstof en andere lucht­vervuiling) en de economie (waarde van gebouwen, gezondere leefomgeving die een hogere arbeids­productiviteit geeft). Alle reden dus om de bomen in onze stad goed te beschermen!

De raad van de gemeente Amersfoort,

Overwegende dat:

  • Het nagenoeg onmogelijk lijkt via de op te stellen beschermde bomenlijst een verantwoorde stadsbrede inventarisatie te krijgen van waardevolle bomen bij particulieren die niet mogen worden gekapt zonder vergunning;
  • Het vervangen van de kapvergunning door een register van bomen mogelijk op jaarbasis meer zal kosten dan het handhaven van de kapvergunning;
  • Het huidige deregulerings­voorstel met teveel onzekerheden over het behoud van waardevolle en monumentale bomen in particulier bezit is omgeven;
  • Het college met het afschaffen van de kapvergunning vooruitloopt op de discussie rond de bomennota;
  • De gemeenteraad hierdoor vanuit haar budgetrecht ook een voorschot op deze discussie moet nemen.

Is van oordeel dat:

  • Het kapvergunningsstelsel in afwachting van de raads­besluitvorming over de bomennota in stand moet worden gehouden.

En stelt voor het besluit, behorende bij het raadsvoorstel Oktoberbrief (bezuinigingen), als volgt te wijzigen:

  • Het kapvergunningsstelsel in stand te houden en dit uit de bedrijfsvoerings­reserve van het programma te bekostigen, tot het bij de komende kadernota weer structureel in de begroting wordt opgenomen.
 

Amendement A-3.5:
Tarief regiotaxi senioren

Ingediend door GroenLinks

De raad van de gemeente Amersfoort,

Overwegende dat:

  • De tarieven van de regiotaxi voor mensen zonder Wmo-indicatie in de bezuinigingsvoorstellen van het college omhoog gaan;
  • Als het amendement 'stoppen van het traject 65+ gratis met de bus' het haalt, de onderbouwing van het college voor het verhogen van de tarieven van de regiotaxi voor senioren achterhaald is.

Besluit bij programma 3:

  • Als het amendement 'stoppen van het traject 65+ gratis met de bus' het haalt;
  • Het tarief voor de regiotaxi voor senioren in Amersfoort zonder Wmo-indicatie terug te draaien naar € 0,50 per zone;
  • De kosten te dekken uit het te stoppen traject 65+ gratis met de bus.
 

Amendement A-3.8:
Geen sluiting buurthuizen/activiteitencentra zonder raadsvisie wijkwelzijn

Ingediend door BPA met PvdA, GroenLinks

 

Amendement A-4.3:
ABC-school in elke wijk

Ingediend door PvdA en VVD met GroenLinks, SP

 

Motie M-6.1:
Langdurig leegstaande kantoorpanden duurzaam bestemmen

Ingediend door GroenLinks met PvdA

De raad van de gemeente Amersfoort,

Overwegende dat:

  • Leegstaande kantoorpanden in woonwijken ongewenst zijn;
  • Leegstaande kantoorpanden een duurzame bestemming moeten krijgen;
  • Voor het veranderen van de kantoorfunctie meestal het bestemmingsplan gewijzigd moet worden;
  • Het wijzigen van het bestemmingsplan een vertraging betekent.

Verzoekt het college:

  • Om halfjaarlijks leegstand van kantoorpanden in kaart te brengen;
  • Te onderzoeken of transformatie van de betreffende kantoorpanden mogelijk belemmerd wordt door ter plaatse geldende bestemmingsplannen, en mogelijke obstakels te verwijderen.
 

Motie M-7.1:
Woon-werk verder met OV of Fiets

Ingediend door GroenLinks met PvdA

De raad van de gemeente Amersfoort,

Overwegende dat:

  • De economische bedrijvigheid van Amersfoort gebaat is met goede bereikbaarheid;
  • Het woon-werk verkeer in de spits bestaat uit een uitstroom van 33.000 verplaatsingen en een instroom van 33.000 verplaatsingen;
  • Bereikbaarheid van Amersfoort in de spits gebaat is met zoveel mogelijk vervoer per Openbaar Vervoer of (brom)fiets;
  • Het van belang is te monitoren wat de modal split is van het woon-werk verkeer.

Verzoekt het college:

  • Om in de begroting 2010-2013 een prestatie-indicator op te nemen die meet wat de relatieve aandeel van auto, OV en (brom)fiets van het woon-werk verkeer;
  • Per vervoersvorm een voorstel te doen voor een streefwaarde.
 

Motie M-7.2:
Fiets verder

Ingediend door GroenLinks

De raad van de gemeente Amersfoort,

Overwegende dat:

  • De economische bedrijvigheid van Amersfoort gebaat is bij goede bereikbaarheid;
  • Bereikbaarheid van Amersfoort gebaat is met zoveel mogelijk vervoer per Openbaar Vervoer of (brom)fiets;
  • De helft van de autoverplaatsingen een reisafstand kent van < 7,5 km (bron: Fietsersbond);
  • De fiets in vergelijking met de auto bij een reisafstand tot 5 km over het algemeen sneller is dan de auto.

Verzoekt het college:

  • De kwaliteit van het fietsnetwerk, inclusief doorstroommogelijkheden, in Amersfoort zodanig te verhogen dat de fiets bij een reisafstand tot 7,5 km gemiddeld sneller is dan de auto;
  • Jaarlijks te meten wat de gemiddelde reistijd is per wijk tot Onze-Lieve-Vrouwetoren en voor de begroting 2010 een voorstel voor streefwaarde voor te stellen.
 

Motie M-9.2:
Actualisatie vraag-aanbod sportaccomodaties

Ingediend door PvdA en CU met VVD, BPA, GroenLinks

 

Motie M-11.1:
Besparing drukwerk Raad

Ingediend door GroenLinks

De taakstelling voor de bezuinigingen op gemeenteraad en griffie wordt niet gehaald. Dit, terwijl we toch het goede voorbeeld zouden moeten geven. Directe besparingen kunnen worden gevonden in het terug­dringen van het aantal papieren documenten dat via de post wordt toegezonden. Dit kan door bijvoorbeeld uitnodigingen en de 'Raadsbreed' voortaan elektronisch aan te bieden. Dit bespaart in druk- en bezorg­kosten. Voor de volgende raadsperiode kan in beeld worden gebracht of e-readers een economische en acceptabele vervanging zijn voor het toezenden van grotere stukken, zoals plandocumenten, nota's en de raadsbundel. Geen diepgaand onderzoek, maar gewoon even de kosten en baten in kaart laten brengen door een griffie­medewerker, want we zitten niet op frictie­kosten te wachten. Vervolgens kan de volgende raad bekijken of ze van het bladergevoel afstand kan nemen en met haar tijd kan meegaan. De besparingen in bezorgkosten en drukwerk kunnen aanzienlijk zijn.

Een tegenargument zou kunnen zijn, dat raadsleden toch zaken zelf thuis gaan uitprinten, wat de milieu­winst teniet zou doen. Het is echter niet waarschijnlijk, dat alle raadsleden dit met alle stukken zullen doen. Neem bijvoorbeeld plandocumenten. Deze zullen hoogstens door een deel van de RO-specialisten in de gemeenteraad worden afgedrukt, maar de meesten zullen ervoor kiezen deze stukken elektronisch te gebruiken. Minder sjouwen, gemakkelijk doorzoeken op trefwoord of pagina, en gemakkelijk aantekeningen maken in rode tekst of met elektronische post-its. Desondanks moet er geen dwang van deze opties uitgaan, en moeten raadsleden individueel kunnen besluiten of zij hun stukken op papier of elektronisch ontvangen.

De raad van de gemeente Amersfoort,

Overwegende dat:

  • Bij de besparingen ook naar de kosten van de gemeenteraad moet worden gekeken;
  • Er nog € 50.000 aan bezuinigingen openstaat als taakstelling voor de kosten van de gemeenteraad en de griffie;
  • Besparingen met een duurzaam karakter te prefereren zijn;
  • Gebruik van ICT normaal is voor raadsleden.

Is van mening dat:

  • Stukken voor de gemeenteraad bij voorkeur elektronisch moeten worden aangeboden, en niet in gedrukte vorm in de raadspost, zodat de raadsleden bijvoorbeeld uitnodigingen en de 'Raadsbreed' niet meer op papier ontvangen;
  • Concepten van beleidsstukken elektronisch aan de gemeenteraad worden aangeboden, en niet op papier of als glossy;
  • De griffie de gelegenheid moet krijgen grote elektronische bestanden via internet (FTP, extranet) aan de raadsleden aan te bieden;
  • Vóór de komende raadsperiode moet worden bekeken of e-readers een goedkoper alternatief zijn voor het maken en/of verzenden van de raadsbundel en andere grote stukken; raadsleden kunnen deze dan tijdens vergaderingen paraat hebben, zodat deze ook niet later uitgeprint hoeven te worden; de bezuiniging kan dan bij aantreden van de nieuwe gemeenteraad worden doorgevoerd;
  • Raadsleden in dit alles de individuele keuze moet worden gelaten of zij documenten op papier of elektronisch willen ontvangen.
 

Motie M-12.1:
Besparing op huisvestingskosten

Ingediend door GroenLinks

Deze motie beoogt te komen tot energie­besparingen in de gebouwen waar de gemeente voor verantwoordelijk is. Het is mogelijk hier advies op uit te laten brengen op no-cure no-pay basis. In de praktijk blijken er altijd wel direct uitvoerbare besparingen te zijn. Ook is er dan zicht op welke investeringen mogelijk zijn, die zich binnen een bepaalde tijd terug verdienen. De motie verzoekt het college deze adviezen te laten uitvoeren en met de uitkomsten ervan aan de slag te gaan.

Deze motie is op verzoek van het college aangepast, zodat het college geen bezwaar tegen de motie heeft.

De raad van de gemeente Amersfoort,

Overwegende dat:

  • Bij bezuinigingen bij voorkeur moet worden gekeken naar duurzame ingrepen;
  • Besparingen op energiegebruik van huisvesting mogelijk zijn;
  • De investering in besparing kosteneffectief moet zijn;
  • Energieprestatieonderzoek en -advies (EPA) op no-cure no-pay basis kan worden verricht;
  • Op dit moment alleen de verlichting van het gemeentehuis wordt verduurzaamd in het kader van de voorbeeldfunctie van de gemeente.

Is van mening dat:

  • Alle gebouwen waarvoor de gemeente direct of indirect verantwoordelijk is een professionele EPA verdienen.

Verzoekt het college:

  • Voor alle gebouwen waarvoor de gemeente direct verantwoordelijk is een EPA te laten uitvoeren op basis van no-cure no-pay, en de hieruit voortkomende effectieve en kosten-efficiënte maatregelen door te voeren, en dit te bepleiten voor gebouwen waar de gemeente geen directe zeggenschap over heeft, maar indirect verantwoordelijk voor is.
 

Amendement:
Implementatie bezuinigingen dekken uit bedrijfsvoeringsreserves

De raad van de gemeente Amersfoort,

Indieners overwegen:

  • Dat RSV-2 niet bestemd is voor het dekken van implementatiekosten van bezuinigingen en dit ook niet gewenst is;
  • Dat implementatiekosten te maken hebben met bedrijfsvoering van de diverse afdelingen van het gemeenteapparaat;
  • Dat er bedrijfsvoeringsreserves zijn voor de verschillende afdelingen van in totaal ongeveer 2,2 miljoen euro;
  • Het te ontrekken bedrag uit RSV-2 met het saldo van de bedrijfsvoeringsreserves verlaagd kan worden.

En stellen de raad voor om het voorstel, beslispunt 2, aldus gewijzigd vast te stellen:

De raad van de gemeente Amersfoort besluit:

  • Binnen RSV-2 een bedrag van maximaal 2,3 miljoen euro te reserveren voor de dekking van de fasering en implementatie van bezuinigingsvoorstellen en het saldo van de bedrijfsvoeringsreserves te reserveren voor de dekking van de resterende implementatiekosten tot maximaal 2,2 miljoen euro.
 

 

   Nieuws 2009 GroenLinks: Bezuinigen door te investeren GroenLinks wil input voor duurzame bezuinigingen GroenLinks amendementen Kadernota 2010-2013    Begroting 2010 Gemeente Amersfoort: Begroting 2010-2013 Overzicht aangeleverde amendementen en moties    Reageren Annemiek de Crom, fractievoorzitter GroenLinks, a.decrom@raad-amersfoort.nl