Voor GroenLinks is het aannemen van het nieuwe beleid een belangrijke stap. We kiezen eindelijk voor een andere benadering dan we decennialang hebben gedaan: niet langer de auto op één, maar eerst lopen en fietsen, dan openbaar vervoer en deelmobiliteit – en dán pas de auto. Deze koersverandering is nodig. Onze stad kan de groei van het autoverkeer simpelweg niet aan. Als we niets doen, lopen we vast.
“Het gaat om de leefbaarheid van Amersfoort,” zei raadslid en woordvoerder Dillian Hos in de raadsvergadering van 22 april: “We investeren in beweging: letterlijk en figuurlijk. In lopen, fietsen, veel meer bussen en betere stations. In ruimte voor ontspanning, sport en schone lucht. Voor onszelf én de generaties na ons.”
GroenLinks steunt het beleid vol overtuiging. De uitgangspunten van het STOMP-principe sluiten naadloos aan bij onze visie op de stad: ruimte voor mensen in plaats van blik, gezonde lucht in plaats van files, en een omgeving waarin ook een kind van acht zich veilig kan bewegen.
We zijn blij dat het college deelmobiliteit actief gaat stimuleren, dat de fiets en voetganger prioriteit krijgen en dat er met het parkeerbeleid een betere balans komt in de verdeling van de openbare ruimte. Tegelijk blijven we aandacht vragen voor de uitvoering: veilige routes, toegankelijke informatie voor bewoners, en extra aandacht voor kwetsbare groepen.
Zoals Dillian het samenvatte: “De koers is goed. Nu is het tijd voor actie. Laten we beginnen!”
"Voorzitter, vandaag zetten we een belangrijke stap voor de leefbaarheid van Amersfoort. We durven te kiezen voor een andere insteek dan we decennialang deden, niet meer de auto op 1 maar stappen, trappen, OV, deelmobiliteit en dan de auto. Wat levert dat op? Een prettigere stad die ook in de toekomst nog leefbaar én bereikbaar is. Maken we deze keuze niet, dan lopen we vast. Onze gemeente kan simpelweg de groei van het aantal autobewegingen niet aan, we zullen de knop om moeten zetten. Dat doen we door het net al genoemde STOMP-principe leidend te verklaren, door te investeren in lopen, in fietsen, in veel meer bussen en betere faciliteiten rond de treinstations en in deelmobiliteit. En in de keuze voor een ander parkeerbeleid.
GroenLinks staat volmondig achter al deze keuzes. Al heel lang, je zou kunnen zeggen dat we ervoor zijn opgericht om de mens boven de auto te stellen. De behoefte aan ontspanning, groen, in de openbare ruimte kunnen sporten, spelen en bewegen, schone lucht te kunnen ademen. Het gaat uiteindelijk om onze geestelijke en lichamelijke gezondheid. Die van ons, van onze kinderen, onze kleinkinderen en hun nakomelingen. Al heel lang strijden wij hiervoor en wij zijn blij dat we deze stappen ook in onze gemeente nu zetten. Als je er even over nadenkt is het toch ongelooflijk hoe we met elkaar hebben laten gebeuren dat kinderen met de auto naar school, sport en muziek moeten worden gebracht omdat fietsen voor hen zo onveilig is geworden?
De koers die is uitgezet in het Omgevingsprogramma is de juiste. Deze nu voortvarend uitvoeren is belangrijk. We zien in de stad nog teveel ontbrekende schakels in het fietsnetwerk, eerder spraken we hier al eens over hinder voor voetgangers en fietsers bij bouwwerkzaamheden, nog beter OV en ruim baan voor deelmobiliteit. De keuze van het college om bij een aanbieder diensten in te kopen om zo deelmobiliteit een slinger te geven, kunnen wij steunen. We hebben hier en daar nog wel een wens. Dertig kilometer als maximumsnelheid op zoveel mogelijk plekken, ook op de Zevenhuizerstraat, we dienen de motie daarover mede in en dat geldt ook voor de motie over de bus in het Soesterkwartier en de motie ‘Door de ogen van een 8-jarig kind’.
Tot slot voorzitter, over parkeren is al veel gesproken in en buiten deze zaal. Aan veel bezwaren die bij onze inwoners leefden, is tegemoet gekomen. We moeten nog gaan oppassen dat we niet teveel uitzonderingen maken en we door de bomen het bos niet meer zien. Eerder hebben wij al gepleit voor een goede website of app waar je snel kunt zien welke regelingen er in jouw straat gelden. Dat herhaal ik. We zullen een aantal voorstellen steunen. Voor het overige zeggen wij: laten we beginnen."