Wil je meer weten over dit onderwerp? Heb je vragen die je wilt stellen? Kom dan op 11 oktober naar ons politiek café.
De vraag die wordt voorgelegd aan alle stemgerechtigden in Amersfoort is als volgt:
_______
Amersfoort groeit, er komen naar verwachting 10.000 woningen bij. Daarvoor is plek nodig. Om de stad groen, leefbaar en gezond te houden wil de gemeente anders omgaan met parkeren. De gemeente heeft als eerste stap uitgangspunten geformuleerd. Het is de bedoeling dat je op termijn, in stappen, in de hele stad alleen kunt parkeren op straat als je betaalt of een vergunning hebt. Er komen overstappunten voor auto’s, openbaar vervoer, fietsen enzovoorts (‘parkeerhubs’). Als dat gelukt is, kan de gemeente de vergunning per huishouden tot één auto in de directe omgeving beperken. Een volgende auto kan zo nodig op afstand geparkeerd worden. Bij nieuwbouwwijken dichtbij een station komt minder parkeerruimte op straat. De gemeente wil de uitwerking van het voorgestelde parkeerbeleid per wijk bespreken.
Vraag:
Vindt u dit nieuwe parkeerbeleid een goed idee voor de stad?
_______
GroenLinks vindt het nieuwe parkeerbeleid een goed idee. In de vragen hieronder lees je waarom.
Het gemeentebestuur stelt voor om vergunning parkeren in te voeren in de hele gemeente. Dat heeft een aantal belangrijke redenen:
- In wijken waar parkeeroverlast is, wordt vaak vergunning parkeren ingevoerd. Gevolg: automobilisten die niet willen betalen, gaan een stukje verderop staan waar het nog gratis is; de overlast schuift een eindje op. Zo krijgen steeds volgende plekken (wijken) overlast. Dit noemen we het waterbedeffect. Dat pakken we nu in een keer aan. Bovendien willen we in de hele stad de ruimte groener en prettiger maken. Mens boven auto, zo ziet GroenLinks dat.
- Amersfoort groeit. Er komen duizenden woningen bij. De ruimte in de gemeente is schaars. Bij de nieuwe woningen die we bouwen in Langs Eem en Spoor (nabij het Soesterkwartier) en De Hoef komen niet veel parkeerplaatsen. Die ruimte wordt voor huizen en voor openbaar groen gebruikt. Als we geen vergunningparkeren invoeren, krijgen omliggende wijken last van parkeeroverlast. Daar willen we de inwoners van die wijken tegen beschermen.
- We willen anders omgaan met de openbare ruimte in Amersfoort. Nu wordt veel ruimte ingenomen door de auto. Als het autoverkeer zou meegroeien met het aantal nieuwe inwoners en we dus doorgaan op de oude voet, loopt het verkeer vast en komt de leefbaarheid in de wijken onder druk. Minder auto’s in de wijken betekent prettigere woonstraten. Er komt dan ook ruimte vrij om de straten groener in te richten en ruimte te maken om water op te vangen en vast te houden. Dat is nodig om de klimaatverandering op te vangen.
Het gemeentebestuur wil minder geparkeerde auto’s in woonstraten. Er komt daarom vergunningparkeren, waarbij de eerste auto voor een betaalbaar tarief kan worden gestald, maar je voor tweede en derde auto’s flink meer betaalt. Zo willen we mensen stimuleren om vaker met het openbaar vervoer, de deelauto, de fiets of lopend te gaan.
Een auto per huishouden kun je straks doorgaans kwijt, heb je twee of drie auto's per huishouden, dan kunnen die op een centrale plek in de wijk (hub) worden geparkeerd. Door vergunningparkeren in te voeren, zorgen we dat automobilisten die niets te zoeken hebben in de straat, daar niet kunnen staan.
Ja, je moet een vergunning aanvragen om je auto te parkeren. Dat is in een aantal wijken al zo, maar nu gaat het gelden voor de hele stad. Eerst voor de wijken waar de overlast van geparkeerde auto’s al groot is, pas later ook voor wijken waar nu nog geen parkeerprobleem is.
Het gemeentebestuur heeft daar nog geen keuze in gemaakt. Dit voorstel is namelijk een eerste stap. Pas als het doorgaat, worden zaken als de prijs, de plek van de wijkhubs bepaald. Maar GroenLinks vindt dat de prijs van de eerste vergunning beperkt moet blijven tot ongeveer 25 a 30 euro. Per jaar.
Voor dat geld krijg je een prettigere straat terug. Met meer groen, met ruimte om te spelen, te wandelen, te sporten of gewoon een gezellige ontmoetingsplek.
In een aantal wijken is er al een parkeerprobleem. Vreemdparkeerders van buiten Amersfoort zetten goedkoop de auto neer, met overlast voor bewoners als gevolg. In andere wijken komt er een parkeerprobleem aan omdat we daar meer huizen bouwen. Denk bijvoorbeeld aan De Hoef, het kantorenpark dat nu een woonwijk wordt. Als we niets doen aan de parkeersituatie, worden wijken als Schothorst, Zielhorst en Liendert straks vol auto’s gezet. Door daar nu vergunningen in te voeren, weten bewoners van die wijken dat ze voor een paar euro per maand geen parkeeroverlast krijgen en de eigen auto nog gewoon kwijt kunnen.
Dat is beperkt waar. In Nieuwland en delen van Vathorst staan de straten ook vol en vind je geen plek meer. Foutparkeren op hoeken en op grasstroken is het gevolg. Dat is ongewenst en onveilig. Deze wijken zullen wel als laatste aan de beurt zijn, is nu de verwachting. Het uitrollen van de vergunningen over de hele stad gaat zeker 10 jaar duren en nu is nog niet duidelijk hoe lang precies. Wij vinden overigens principieel dat alle inwoners meebetalen aan de oplossingen die nodig zijn, in welke wijk je ook woont.
Bij het referendum kunt u zich uitspreken. Als het wel doorgaat, wordt er per wijk overlegd met inwoners over waar de parkeerplaatsen komen en wat er gaat gebeuren met de ruimte die wordt vrijgemaakt. Daar heeft u invloed op.
De wegenbelasting wordt gebruikt om wegen van de onderhouden, de gemeente draagt de kosten voor het onderhoud van de openbare ruimte, inclusief de parkeerplaatsen. GroenLinks vindt het logisch dat degene die de openbare ruimte gebruikt door er een auto neer te zetten hiervoor betaalt. Dit is ook eerlijker voor hen die geen auto bezitten.
Met de opbrengst van de vergunningen kunnen we beter openbaar vervoer, betere fietsvoorzieningen en de wijkhubs betalen.
Daarnaast verwachten we dat de kosten aankomen voor de aanpassingen die we moeten doen als gevolg van klimaatverandering. Periodes van zware regenval of juist grote droogte komen steeds vaker voor. De grote hoeveelheden water die soms vallen, moeten we opvangen in de omgeving zodat bomen, struiken en planten het goed blijven doen.
In straten waar veel groen is, is de temperatuur in de zomer graden lager dan in een stenige straat. Dat is voelbaar in de huizen.
Minder geparkeerde auto's en minder rijdende auto's zorgen voor een veiliger leefomgeving waar meer ruimte is om te spelen, fietsen, wandelen en het ontmoeten van mensen. Denk maar eens aan de straat waar voor het buurtfeest alle auto’s worden weggezet. Opeens is er ruimte om een gezellige activiteit te doen.
Het blijft mogelijk twee auto’s te parkeren. In de toekomst zal een tweede auto wellicht wat verder weg geparkeerd moeten worden. En het wordt duurder, dat is het eerlijke verhaal.
Daar bestaan al regelingen voor. Voor de zorg zijn uitzonderingen en voor familie is er een bezoekerstarief.
Daar zoeken we nog een oplossing voor. We willen op die plekken geen gratis parkeren meer, omdat je de overlast dan hierheen verplaatst. Je kunt wel denken aan een blauwe zone of aan een gratis uitrijkaart die je van de winkelier krijgt als je afrekent. Of je vergunning is ook geldig bij je wijkwinkelcentrum.
In het centrum van Amersfoort is het al een lange tijd betaald parkeren, daar staan de files voor de parkeergarages op zaterdag. Voor de wijkwinkelcentra zijn andere oplossingen mogelijk, zoals de blauwe zone of de uitrijdkaart.
Met kentekenscanauto’s. Die kunnen in korte tijd grote gebieden controleren.
Dat zal nog even duren. Wijken als het Vermeerkwartier, Schothorst, Liendert zullen als eerste aan de beurt zijn. Er moet nog veel worden uitgewerkt, met bewoners samen. Op z’n vroegst is de eerste wijk in 2025 aan de beurt, is nu de verwachting.