Gevaarlijke verkeerssituaties
"We zien dat in andere steden de opkomst van flitsbezorgers leidt tot een toename aan gevaarlijke verkeerssituaties, doordat werknemers de boodschappen zo snel mogelijk moeten bezorgen," zegt Bram Leeuwenkamp, die de vragen namens GroenLinks indiende.
"Ook hebben deze bedrijven een nadelige impact op de leefbaarheid van buurten waar zij zich vestigen. Bij een zogeheten dark store staat de stoep vol met fietsen en zijn de ramen afgeplakt. Dat draagt wat GroenLinks betreft niet bij aan een prettig straatbeeld."
Het college van Amsterdam heeft al aangekondigd de enorme groei van het aantal flitsbezorgers een halt toe te roepen door voorlopig geen nieuwe dark stores meer toe te staan.
Dark stores: onwenselijk in binnenstad, winkelgebied en woonwijk
Wij willen van het college onder meer weten hoe de regelgeving in Amersfoort er op dit moment uitziet omtrent het vestigen van een locatie voor flitsbezorgers. Op welke locaties het mogelijk is om flitsbezorging te starten en welke locaties zijn uitgesloten.
Ook vragen we of het college het met GroenLinks eens is dat vestigen van flitsbezorgers in de binnenstad, winkelgebieden of woonwijken onwenselijk is en zo ja, of het college bereid is regels op te stellen waarmee dit onmogelijk wordt.
Flink op de Kamp
De gemeente maakte gisteren bekend dat de vestiging van flitsbezorger Flink op de Kamp moet sluiten. Daarom vragen we het college ook hoe het heeft kunnen gebeuren dat Flink zich hier heeft kunnen vestigen, en hoe een handhavingstraject eruit ziet als men zich heeft kunnen vestigen in een pand waar het bestemmingsplan dit niet toelaat.
En nu bekend is dat Amsterdam de groei van dit soort bedrijven wil stoppen: wat acht het college wenselijk qua aantal flitsbezorgdiensten voor Amersfoort? Is het college bereid om hier regels over op te stellen, met een maximaal aantal dark stores in de stad?
Arbeidsomstandigheden
Verder willen we weten of het college contact heeft met de in Amersfoort gevestigde flitsbezorgdiensten en zo ja of er er afspraken zijn over het parkeren van fietsen, de verkeersveiligheid en de arbeidsomstandigheden van de medewerkers en zo nee, of het college bereid is regels op te stellen voor reeds gevestigde en (mogelijk) nieuwe flitsbezorgers; of het college erkent dat de prikkel die bestaat om zo snel mogelijk te bezorgen kan leiden tot onveilige verkeerssituaties en of het college bereid is deze bedrijven aan te spreken op hun verantwoordelijkheid met betrekking tot gedrag in het verkeer.
Overlast
Ook willen we weten of en hoe de gemeente handhaaft op overlast voor buurtbewoners en winkeliers door deze flitsbezorgdiensten.