De campagne voor de gemeenteraadsverkiezingen van maart 2010 is gestart met het organiseren van wijkbijeenkomsten. Op 29 september heeft de eerste bijeenkomst plaats­gevonden over Kruiskamp, Koppel en Liendert in het gebouwtje van de Speeltuin Kruiskamp­kwartier. De komende tijd volgen nog meer wijkbijeenkomsten.

Leuke bijeenkomst
Alhoewel er niet zoveel leden waren waarop we hoopten, was het wel een leuke bijeenkomst. Uit Liendert waren geen leden gekomen, zodat we het meest over Kruiskamp en de Koppel hebben gesproken.

Verkiezingsuitslagen
Nadat we de verkiezingsuitslagen van de Europese Verkiezingen besproken hadden, spraken we over de typische kenmerken van beide wijken. Ze verschillen onderling qua samenstelling, leeftijdsopbouw, bebouwing, percentage allochtonen, maar ook omvang en qua gemiddeld huishoudens­inkomen. De Koppel is een relatief kleine buurt die door de Meridiaan in tweeën wordt gesneden. We hebben onszelf de vraag gesteld waarom in beide wijken de PVV behoorlijk hoog scoort. In Kruiskamp 14,9% en in de Koppel 13,4%. (Liendert 17,8%). GroenLinks scoorde in Kruiskamp 13,8%, in de Koppel 10,1% en Liendert 8,7%.

Probleemwijken?
Waar doen de problemen zich voor in de wijken? Dan heb je het over het wonen, de veiligheid op straat, het thema zwarte en witte scholen in het onderwijs, de leefbaarheid van de woonomgeving, het gebrek aan voorzieningen. De aanwezigen vinden het fijne buurten en wijken om in te leven, met alle verschillen die er zijn. Maar onmiskenbaar zijn de moeilijke stukken in de buurten waar de problemen veel harder gevoeld worden. Waar ook armoede heerst en problemen gemakkelijker escaleren.

Wijkplatform
De vraag om te bepalen welke problemen in het bijzonder spelen en waar GroenLinks zich op zou moeten richten bleek een te grote opgave voor deze avond. Niettemin was iedereen het er unaniem mee eens dat het goed is in buurten en wijken zelf de discussie aan te gaan met buurtbewoners waar de problemen het hardst gevoeld worden. In feite wordt natuurlijk het populisme in de kern aangepakt als je op dat niveau insteekt om zaken aan de orde te stellen. Daarom werd het voorstel van Dick van de Velde breed ondersteund om toe te werken naar een wijkplatform voor Kruiskamp en Koppel waar bewoners­groepen met elkaar in gesprek kunnen over de wijkproblemen die zich voordoen. Je neemt de BPA en PVV de wind uit de zeilen als je werk maakt van de aanpak van ergernissen en zwaardere problemen in de wijk. Veel initiatieven dreigen ingekapseld te worden door de gemeente of andere partijen zoals de woningbouw­verenigingen. Het platform is in de eerste plaats een platform van bewoners. Het idee is vanuit GroenLinks daar voorstellen voor te doen in het kader van versterken van het wijkbudget (een programmapunt van GroenLinks) en er medestanders bij te vinden die ook een dergelijk initiatief van de grond te krijgen. Op deze manier willen we de aanwezigheid van GroenLinks in de wijk in de publiciteit brengen.

Aan de slag!
Daar gaan we komende weken mee aan de slag. Het is de bedoeling op afzienbare termijn een bijeenkomst te beleggen om met elkaar de strategie en de werkwijze uit te stippelen.

Reageren Dick van de Velde, dickvandevelde@introweb.nl