"Westelijke rondweg opnieuw doorrekenen"

GroenLinks vindt dat de gemeente moet narekenen of de Westelijke rondweg nog steeds nodig is, nu er nieuwe inzichten over de verkeersstromen in Amersfoort zijn. ‘We willen zeker weten of we de juiste beslissing hebben genomen’, zegt fractievoorzitter Frans Prins.

Westelijke Ontsluiting Amersfoort

Twee grote verkeersprojecten, de Kersenbaan en de Westelijke Rondweg (‘Westelijke Ontsluiting’) liggen al lang politiek moeilijk. Over beide is na veel debat een besluit genomen. Op verzoek van de gemeenteraad is afgelopen jaar een nieuwe berekening gemaakt van de verkeersstromen op de Kersenbaan. Bij die berekening is gebruik gemaakt van nieuwe inzichten. Prins:  ‘Er is een nieuw model gebruikt dat volgens wethouder Buijtelaar een beter beeld geeft van de daadwerkelijke verkeersstromen. Dat bleek ook: er kwamen andere cijfers uit. Als dat zo is, dan vinden we het vreemd dat we een andere grote weg wel gaan aanleggen zonder eerst te kijken of de cijfers nog kloppen. Je moet wel zeker van je zaak zijn voor je zo’n ingreep doet. Voor de omwonenden en de natuur betekent dit nogal wat.’

Prins wil daarom van de wethouder weten of het nieuwe verkeersmodel ook tot andere cijfers voor de Westelijke Rondweg zou leiden. GroenLinks stemde in de vorige raadsperiode in met de aanleg van de Westelijke Rondweg, op voorwaarde dat de schade aan de natuur ruimschoots gecompenseerd zou worden. Prins: ‘We hebben toen besloten op basis van de cijfers die er lagen. We willen zeker weten dat die cijfers niet veranderd zijn voor daadwerkelijk de schop in de grond gaat’.