Wat is het probleem?
Dat er wat moet gebeuren aan de rotonde, staat buiten kijf. De komende jaren worden ca. 3000 extra woningen gebouwd op de Isselt en de Wagenwerkplaats. De rotonde zoals die nu is kan al het extra verkeer dat hierdoor zal ontstaan simpelweg niet aan, er moet dus iets gebeuren. In onze visie is het echter een doodlopende weg om een nieuwe weg door de Groengordel van het Soesterkwartier aan te leggen. Het Soesterkwartier zou juist moeten profiteren van de ontwikkeling die in de omliggende wijken plaatsvindt.

De Groengordel is van grote waarde voor het Soesterkwartier
Groen in je buurt vergroot de kwaliteit van leven. In de groengordel kun je spelen, sporten, of anderszins recreëren. Daarnaast is groen van belang voor biodiversiteit en ons klimaat. Denk aan schone lucht maar ook aan de verkoelende werking van groen in de stad. Daarmee is de Groengordel ook voor de rest van de stad een belangrijk gebied. Daar een weg doorheen leggen, zien wij niet zitten.

Breder kijken
Tegelijkertijd is het ook niet eenvoudig om het verkeersprobleem op De Nieuwe Poort op te lossen. Wij zouden graag zien dat er breder wordt gekeken.  Niet alleen verkeerskundig, maar vanuit de brede ruimtelijke opgave. Dat betekent dat er naast de problemen voor het autoverkeer ook aandacht moet zijn voor leefbaarheid, voor de sociale samenhang tussen het Soesterkwartier en de nieuwe wijken langs de Eem en het spoor (Wagenwerkplaats), een groene verbinding tussen de Groengordel en de oevers van de Eem en verbindingen voor fietsers en voetgangers. Bovendien zijn er ook andere opties dan extra asfalt aanleggen, zoals beter openbaar vervoer, meer deelmobiliteit en extra investeren in de fiets.

Doe het samen met bewoners
Het college heeft een uitgebreid participatietraject opgezet, waarbij eerst de bewoners aan het woord zijn, en daarna pas de gemeenteraad. Die volgorde spreekt ons op zich aan. Doe het samen met bewoners. Er zit veel kennis en kunde in de wijk. Veel mensen willen graag actief meedenken over al deze vraagstukken. Wij vragen het college om deze inzet en kennis te benutten en het gesprek open in te gaan. Het voorstel om een nieuwe weg door de Groengordel aan te leggen is voor de wijk echter onbespreekbaar en dat geldt ook voor ons als GroenLinks.

Ga een constructieve dialoog aan met de wijk over het gehele vraagstuk, zonder uitgewerkte oplossing op tafel en met behoud van de Groengordel. Wij vertrouwen erop dat het college deze handschoen wil oppakken.