De gemeenteraad heeft het Armando Museum opgegeven in de verwachting daarmee het voortbestaan van de overige delen van Amerfoort-in-C (de koepel­organisatie van de Amersfoortse musea) veilig te stellen. De indruk bestaat dat op dit moment Amersfoort-in-C zich financieel in de gevaren­zone bevindt. Dit blijkt ondermeer uit het loonoffer dat van de medewerkers wordt gevraagd. Amersfoort-in-C is een van de voornaamste spelers in het Amersfoortse cultuurveld, en onmisbaar in de culturele infrastructuur, voor zowel de huidige inwoners als voor het vestigings­klimaat van Amersfoort als geheel. GroenLinks maakt zich ernstig zorgen over de slagkracht van de organisatie en stelt daarom vragen aan het College van B en W.

• Is het woord 'faillissement' wel eens gevallen in communicatie tussen Amersfoort-in-C en het College? Welke rol speelt het College in het geval van een faillissement waarbij voor Amersfoort wezenlijke organisaties en collecties betrokken zijn?
  • Hoe beoordeelt het College de huidige financiële situatie van Amersfoort-in-C?
  • Wat is de analyse van het College van de huidige situatie: waardoor wordt de financiële malaise veroorzaakt?
  • Ziet het College een loonoffer van de medewerkers als efficiënte en wezenlijke oplossings­richting voor de financiële problemen?
  • Is het College met Amersfoort-in-C in gesprek over de koers van de organisatie?
  • Heeft het College er vertrouwen in dat de directie dan wel het bestuur in staat is een visie te ontwikkelen waarop een levens­vatbare organisatie gebouwd kan worden? Zo niet, wat zijn dan volgens het College de noodzakelijk stappen?
  • Voldoet de (volgens velen 'dure en niet-effectieve') koepel­organisatie Amersfoort-in-C aan de verwachtingen van het College? Zo nee, op welke fronten niet? Wat ziet het College op die fronten als remedie?
  • De bedrijfsonderdelen van Amersfoort-in-C (Kunsthal Kade, Museum Flehite, Mondriaanhuis, FASadE) vertonen al sinds de fusie in 2006 een vast patroon van of onderschotten of tekorten zodat er steeds netto-betalers en –ontvangers zijn. Vindt het College dit een verstandige situatie die gecontinueerd moet worden? Of vindt u dat de bedrijfs­onderdelen financieel verzelfstandigd zouden moeten worden zodat gezonde locaties geen risico lopen bij een eventueel faillissement?
     Reageren Hiske Land,
fractievoorzitter GroenLinks,