Het Verkeer- en Vervoerplan, met de toekomst­visie op de mobiliteit in Amersfoort, is op 10 september door de raad aangenomen. Frans Prins, namens de fractie van GroenLinks: "Met aandacht voor voetganger, fiets en OV staan er goede punten in het voorstel. Ook zijn we tevreden over de aanpassingen die aan eerdere versies zijn gedaan. Wel missen we een uitvoerings­programma. Op punten als scooter­overlast en stoep­parkeren komt GroenLinks nog met nadere acties."

VVD, PvdA, D66 en GroenLinks stelden een kleine wijziging voor om het starten van de aanpak van parkeerdruk­onderzoeken nader te regelen.

De gemeenteraad nam het Verkeer- en Vervoerplan 2030 aan met 30 stemmen voor, waaronder die van GroenLinks, en 8 stemmen tegen.

Na de besluitvorming door de raad wordt de visie in deelplannen uitgewerkt tot concrete acties.

 

De belangrijkste projecten uit het Verkeer- en Vervoerplan 2030:

1. Herinrichtingsprojecten

  • Verbeteren oversteekbaarheid van de Stadsring door het aantrekkelijker maken van de Ringweg Koppel als route voor het doorgaande verkeer
  • Verbeteren voetgangersroute station Amersfoort – Centrum
  • Verbeteren fiets en voetgangersverbinding tussen station Amersfoort Schothorst en de wijken Liendert en Rustenburg
  • Park & Ride & Bike voorzieningen bij stadsranden en stations
  • Wachttijdbeleving verbeteren op station Amersfoort (= verbeteren wachtomgeving)
  • Openbaar-vervoer-verbindingen bij realisatie Vathorst-West

2. Snelfietsroutes

  • Snelfietsroute Amersfoort Centrum – Baarn
  • Snelfietsroute Amersfoort Centrum – Soesterberg
  • Snelfietsroute Amersfoort Centrum - Bunschoten
  • Fietskruising Ringweg Koppel - Holkerweg
  • Fietskruising Ringweg Koppel - nieuwe snelfietsroute Baarn - Bunschoten
  • Fietskruising Ringweg Kruiskamp – Van Randwijcklaan

Naast deze nieuwe projecten wordt aan verschillende lopende projecten gewerkt. Deze nieuwe en lopende projecten worden in samenhang uitgevoerd. Bijvoorbeeld: Om de bereikbaarheid van Soest en Amersfoort-Zuid te vergroten worden zoals gepland de Kersenbaan en de westelijke ontsluiting aangepakt. Hiermee kan de Stadsring en de Vondellaan-Gasthuislaan opnieuw worden ingericht, zodat de leefbaarheid wordt vergroot. Naast deze projecten wordt in het VVP accent gelegd op gedrag.

 

     Informatie Gemeente Amersfoort: Verkeer- en Vervoerplan 2030    Reageren Frans Prins,
raadslid GroenLinks Amersfoort,
f.prins@raad-amersfoort.nl