Frans Prins: "Ik ben blij dat de gemeente verantwoordelijk blijft, want dan hebben we meer greep op de uitwerking. Het is voor GroenLinks essentieel dat het tracé goed wordt ingepast in het landschap en dat bewoners en bedrijven betrokken zijn bij de uitwerking. En natuurlijk letten we scherp op hoe met het groen wordt omgegaan." Volgens de afspraken die de coalitie heeft gemaakt, moet al het groen dat verdwijnt door de aanleg van de weg gecompenseerd worden. Daarnaast heeft GroenLinks afgedwongen dat er 6 ton beschikbaar komt voor natuurversterking in het gebied.
Deze week werd ook bekend dat een groenstrook aan de Aletta Jacobslaan behouden kan blijven. Dat betekent dat de weg zo'n 20 meter verder naar het westen kan worden aangelegd. Prins: "Heel mooi dat we dat voor elkaar hebben gekregen. Voor de mensen die daar wonen telt elke meter die de weg verder van hun huizen komt te liggen. Ze mogen zo weinig mogelijk van de weg merken."
Prins maakt zich wel zorgen over de tijdsdruk die op het hele project zit. Volgens een coalitieafspraak moet het ontwerp bestemmingsplan al in april 2014 uitgewerkt zijn. Prins: "Dat is al snel. GroenLinks vindt een zorgvuldige uitwerking van het ontwerp belangrijker dan de snelheid. Er is tijd nodig om bewoners en bedrijven op een goede manier te betrekken bij de uitwerking. Laten we dit alsjeblieft niet afraffelen."
Informatie
Gemeente Amersfoort: Bereikbaarheid Amersfoort
Nieuws 2013
Collegevoorstel westelijke ontsluiting beter in balans
GroenLinks: 'Geen viaduct in BW-laan'
Reageren
Frans Prins,
raadslid GroenLinks Amersfoort,
f.prins@raad-amersfoort.nl