De chloortreinen blijven rijden. De beantwoording van de vragen van de Tweede-Kamerfractie van GroenLinks aan staatsecretaris Atsma maakt duidelijk dat hij niet van plan is om Akzo Nobel tot andere maatregelen te bewegen. Slecht nieuws voor Amersfoort.

 

 

Tussen eind maart en eind april rijden weer chloortreinen door Amersfoort. Na de bijna-ramp in 2002 heeft het rijk afspraken gemaakt met Akzo waarin incidenteel transporten toegestaan zijn. De huidige transporten vallen binnen de regels en zijn – zo blijkt uit onderzoek door GroenLinks Amersfoort – weer te verwachten in 2014, 2017, 2020 etc., telkens wanneer er groot onderhoud aan de fabriek in het Botlekgebied wordt gedaan. GroenLinks vindt dit – ook met oog op de toenemende bebouwing langs het spoor in Amersfoort - buitengewoon zorgelijk.

In de beantwoording van de vragen van GroenLinks in de Tweede Kamer geeft Atsma, staatssecretaris Infrastructuur en Milieu, aan dat de Betuweroute uit oogpunt van de veiligheid eigenlijk een betere route is, maar schrijft hij dat er 'ook andere belangen' meespelen. ‘Daarmee lijkt hij de bedrijfsbelangen van Akzo Nobel te bedoelen, want omrijden over de Betuwelijn is duurder,’ zegt Hiske Land, fractievoorzitter van GroenLinks Amersfoort. ‘Jammer ook dat Atsma niet ingaat op de alternatieven die er liggen en die wij ook ingebracht hebben tijdens de bespreking in de raad. Zoals tijdelijk verhogen van de opslag, of transport over water vanuit de chloorfabriek in Delfzijl.’

Atsma schrijft verder dat de regering bezig is met een wet die het rijk bevoegdheid geeft om routedwang voor gevaarlijke stoffen op te leggen. Gewone chloortransporten vallen daaronder. Deze wet geldt echter niet voor de incidentele chloortransporten, volgens de staatssecretaris ‘om de afspraken met Akzo Nobel uit het convenant te eerbiedigen.’ Onwil, en geen bereidheid gebruik te maken van de middelen die de staatssecretaris heeft, volgens GroenLinks.

De gemeente Amersfoort heeft geen machtsmiddelen in deze zaak. Wel roept GroenLinks burgemeester Bolsius op snel de belofte aan de raad in te lossen: de bezwaren van Amersfoort en de vragen die er nog liggen met een klap neer te leggen waar ze horen: op het bureau van staatssecretaris Atsma, in Den Haag.

   Nieuws Chloortreinen rijden weer door Amersfoort GroenLinks: Laat Chloortrein over Betuwelijn rijden    Reageren Hiske Land,
fractievoorzitter GroenLinks,
a.land@raad-amersfoort.nl