Fractievoorzitter Hiske Land van GroenLinks heeft respect voor het besluit van de PvdA-top om op te stappen. Ze vindt het vertrek van wethouder Van Muilekom en fractie­voorzitter Hinloopen een verlies voor de coalitie. "Het is goed om de verantwoordelijkheid te nemen voor zaken die fout zijn gegaan. Voor onze coalitie vind ik dit een aderlating. Wij hebben goed kunnen samenwerken."

De Partij van de Arbeid Amersfoort heeft vandaag conclusies getrokken uit het onafhankelijke onderzoek van PwC naar de verdwenen gelden van de spaarrekening van de Stichting PvdA Amersfoort Aktief (PAA). Hiervoor heeft ook ruggespraak plaatsgevonden met het landelijk partijbestuur.

Naar aanleiding van het rapport hebben vier betrokkenen besloten hun functie per direct neer te leggen, dan wel af te zien van hun kandidatuur. Het gaat om wethouder Rob van Muilekom, fractie­voorzitter Edwin Hinloopen en afdelings­voorzitter Marjet van Baggum; zij treden af. Wanda Dijkstra, voormalig afdelings­voorzitter, trekt haar kandidatuur voor het lijsttrekkerschap in.

Bron: Persbericht PvdA Amersfoort, 3 december 2013.

Persbericht PvdA Amersfoort PvdA Amersfoort trekt lessen uit resultaten onderzoek