De stichting VredesInformatieCentrum verzorgt sinds 2001 gastlessen over oorlog, vrede en vijands­beelden. Deze worden gegeven aan de hoogste groepen van het basis­onderwijs. Na het succes van eerdere gastlessen in Amersfoort in 2008, wil het VIC in het eerste halfjaar van 2011 weer vredeslessen gaan geven in Amersfoort. Vindt u het leuk om hier aan mee te helpen, neem dan contact op met Anke Bosma van het Vredes­Informatie­Centrum in Groningen.

Vooral sinds 11 september 2001 wordt het nieuws deels in beslag genomen door het onderwerp terrorisme en bijbehorende oorlogen. Dit heeft ook invloed op de Nederlandse samenleving. Angst, haat en onzekerheid zijn helaas een onderdeel van het dagelijks leven. Verdraagzaamheid jegens 'anderen' is afgenomen. Via verschillende media en computer­spelletjes komen kinderen nog eens extra in aanraking met de minder vrede­lievende kant van de mens.

Met ons lesprogramma willen wij een bijdrage leveren aan de bewustwording van kinderen over oplossingen van conflicten en de oorzaken van geweld. Door hierover met de leerlingen te praten en met behulp van een aantal oefeningen laten wij ze vanuit verschillende perspectieven naar actuele thema's kijken. We leggen regelmatig verbanden tussen conflicten in de eigen leefomgeving en op internationaal niveau. Het doel is de kinderen te stimuleren in het vormen van een eigen mening over conflicten en hen het besef te geven dat ze invloed hebben op hun eigen toekomst.

In de les wordt theorie afgewisseld met enkele rollenspelen. De les duurt 2 uur en scholen hebben de mogelijkheid om na 2 weken nog een vervolgles te krijgen die ook twee uur duurt.

Doordat we een subsidie van de gemeente Amersfoort hebben gekregen hebben we 50 gastlessen kunnen verzorgen in het voorjaar van 2008.

Omdat dit zo'n succes was willen we het eerste halfjaar van 2011 scholen weer de gelegenheid geven om een gastles van ons te krijgen. We zijn daarom op zoek naar mensen die woonachtig zijn in de omgeving van Amersfoort die affiniteit hebben met het onderwerp en het leuk vinden om met ons deze gastlessen te gaan geven. We bieden ondersteuning zolang het nodig is. Ook bieden wij een kleine onkosten­vergoeding.

Denkt u regelmatig een dagdeel ervoor vrij te hebben dan nodigen we u van harte uit om te reageren.

Mocht u interesse hebben neem dan liefst via de mail contact met ons op. We maken dan zo snel mogelijk een afspraak met u. Kijk ook eens op onze site. Hier staat meer informatie over onze gastlessen.

Anke Bosma
VredesInformatieCentrum