In navolging van de gemeenteraad van Amersfoort heeft ook de raad van Nijkerk een motie aangenomen over de afslag Hoevelaken van rijksweg A1 uit de richting Amsterdam en zaken die daar mee samen­hangen. De motie in Nijkerk was een initiatief van PROgressief 21, een lokale partij waarin GroenLinks, PvdA en D66 samenwerken.

De motie in Amersfoort vraagt het college om in gesprek te gaan met de Minister van Infrastructuur en Milieu, Rijkswaterstaat en de colleges van Gedeputeerde Staten van Utrecht en Gelderland, met als doel de afslag Hoevelaken niet definitief te sluiten voordat een goede intergrale oplossing is gevonden voor de verkeers­ontsluiting van Vathorst en Hoevelaken. Daarnaast wordt gevraagd om een goede inpassing (met oog voor ecologie en duurzaamheid) van de A28 om de leefbaarheid te verbeteren. Hierbij moet zoveel mogelijk gezamenlijk opgetrokken worden met de gemeenten Nijkerk-Hoevelaken en Leusden en de provincie Utrecht. In Amersfoort werd de motie ingediend door VVD, CDA, D66, GroenLinks, CU en BPA, en gesteund door de PvdA.

De tekst van de motie in Nijkerk is grotendeels parallel aan die van de motie in Amersfoort. De motie werd naast PROgressief 21 ook ingediend door VVD, CDA, CU-SGP, LokaalBelang en PPP. De fracties in Nijkerk willen daarom graag nader contact met de fracties in Amersfoort om verdere stappen te kunnen ondernemen. Samenwerking hierbij is erg belangrijk.

Informatie PROgressief 21 Nijkerk    Reageren Frans Prins,
GroenLinks Amersfoort,