El-Messaoudi deed onderzoek naar de situatie binnen de gemeentelijke organisatie.
“En daar ben ik behoorlijk van geschrokken. Ongelijke betaling is ook gewoon al bijna veertig jaar wettelijk verboden, onder meer op grond van de Wet gelijke behandeling van mannen en vrouwen. Toch is er nog steeds sprake van een (forse) verschil tussen de salarissen van vrouwen en mannen in Nederland, ook binnen de gemeentelijke organisatie, helaas.”

Om van dat laatste zeker te zijn heeft El-Messaoudi een overzicht op functieniveau gevraagd en gekregen.

“Wat blijkt: het salaris van vrouwen binnen de gemeente is gemiddeld 6,3 % lager dan dat van mannen. Mannelijke afdelingsmanagers verdienen bijvoorbeeld 8% meer dan vrouwelijke afdelingsmanagers. Het verschil in salaris van mannen en vrouwen loopt bij sommige functies zelf op tot meer dan 20%. Dat kan en mag echt niet zo zijn.

Vandaar dat ik hier schriftelijke vragen over heb gesteld. Ik wilde onder meer weten of het college onderzoek wil doen naar het verschil in beloning tussen mannen en vrouwen en ben blij dat die handschoen is opgepakt. Het college heeft toegezegd dit onderzoek voor het einde van het jaar af te ronden en op basis hiervan vervolgacties te bepalen.”