GroenLinks is van mening dat het Ontwikkelings­bedrijf Vathorst (OBV) kiest voor autoblik in plaats van veiligheid en woongenot van bewoners aan de Markenhaven, door eenzijdig en tegen de afspraken met de bewoners­verenigingen in, tijdelijke parkeer­plaatsen in stand te houden. GroenLinks heeft daarom schriftelijke vragen gesteld aan het College van B&W.

Ingevolge de bouwactiviteiten in de Kuinrestraat zijn in 2008, in goed overleg tussen bewoners­verenigingen blok 24 en 25 en het OBV, de radkeerders aan de kade kant van de huizen met de even nummers aan de Markenhaven verplaatst, teneinde extra parkeervakken te realiseren. Dit betrof een tijdelijke regeling. Na de afronding van de bouwactiviteiten aan de Kuinrestraat zouden de radkeerders terug worden gezet.

Op 2 december 2011 hebben de bewoners aan de Markenhaven (even nummers) van het OBV een brief ontvangen, waarin door het OBV eenzijdig wordt besloten de tijdelijke parkeer­plaatsen in stand te houden. De reden die door het OBV wordt aangegeven is de enkele omstandigheid dat van de parkeervakken veel gebruik wordt gemaakt.

In de eerste week van 2012 is door een aantal bewoners aan de Markenhaven een enquête opgesteld en verspreid onder de bewoners van de Markenhaven 16 t/m 58.

Van de 16 huishoudens heeft 50% aangegeven dat de radkeerders moeten worden teruggeplaatst.

Op 6 januari 2012 hebben de initiatief­nemers van de enquête tevens bij het College van B&W een bezwaarschrift ingediend tegen dit besluit met de volgende argumenten:

  • Het OBV geeft aan dat parkeerdruk reden is om radkeerders op de huidige plek te handhaven. De initiatief­nemers zijn van mening dat verruiming van parkeer­plaatsen indirect behoefte creëert. Een aantal bewoners maakt gemakshalve gebruik van de extra gecreëerde parkeer­plaatsen. Hier is derhalve geen sprake van 'parkeerdruk' maar het door de bewoners gebruik maken van de mogelijkheden die er op dat moment zijn. Alle bewoners aan de Markenhaven even, evenals bewoners aan de Kolhornkade) hebben een inpandige garage én een parkeerplek vóór die garage.
  • Voorts wordt nu aan twee kanten van de rijstraat geparkeerd, waardoor een versmalling van de rijbaan is ontstaan.
  • Aan beide kanten van de Markenhaven is een wandel­promenade met banken gecreëerd. Kinderen kunnen er veilig spelen en er kan gevist worden. Door verplaatsing van de radkeerders aan de even kant is dit geen optie meer.
  • Tot slot zijn er door de extra parkeer­plaatsen verkeers­gevaarlijke situaties ontstaan omdat door de geparkeerde auto's een goed overzicht volledig ontbreekt.
  • Het woongenot, vrij uitkijken op de gracht, is aangetast.

Gezien het voornoemde zijn de initiatief­nemers van mening dat het besluit tot het definitief maken van de tijdelijke parkeervakken niet is gestoeld om objectieve maatstaven. Tevens wordt bezwaar gemaakt tegen de eenzijdige besluitvorming van het OBV.

Op 16 februari 2012 heeft B&W van de gemeente Amersfoort het bezwaar van de initiatief­nemers per brief beantwoord. B&W heeft het OBV gevraagd inhoudelijk te reageren. OBV is bereid om de keuze om de parkeer­plaatsen in stand te houden heroverwogen. Die heroverweging zal in samenspraak met alle omwonenden plaatsvinden. N.a.v. het bezwaarschrift van 6 januari 2012 heeft het OBV op 20 februari 2012 aan een onbekend aantal bewoners in de omgeving van de Markenhaven een brief met enquête­formulier gestuurd. Daarin wordt meegedeeld dat het OBV de besluitvorming in deze wil heroverwegen aan de hand van de uitslag van genoemde enquête. GroenLinks is van opvatting dat samenspraak betekent dat het OBV in overleg / dialoog gaat met alle omwonenden in plaats van het sturen van een enquête­formulier.

Op 29 maart hebben de geënquêteerden van het OBV een brief ontvangen dat men in overleg met de gemeente besloten heeft de tijdelijke parkeer­plaatsen definitief te maken. Het OBV deelt mee dat er 18 enquêtes zijn geretourneerd waarvan 60% voorstander is van het in stand houden van de bestaande parkeer situatie. De fractie van GroenLinks vraagt zich af aan hoeveel inwoners deze enquête is gestuurd en wil inzicht in de uitkomst. Op deze manier is van objectiviteit geen sprake.

Op verzoek van de initiatief­nemers heeft op 6 mei 2012 een mondeling gesprek plaats gevonden. Dit heeft niet geleid tot een verandering van het standpunt van de zijde van het OBV.

Bewoners van de grachtenpanden aan de Markenhaven voelen zich ernstig gedupeerd. "Met ons aanbod om tijdelijk parkeer­plaatsen te creëren voor onze achterburen worden we nu gestraft. Het OBV is gezwicht voor de terreur van autoblik. Wij hebben het huis niet gekocht om uit te kijken op een rij blik! Wij willen terug naar de situatie zoals die in de verkoop­brochure is voorgesteld en in de eerste twee jaar ook was!", aldus een van de bewoners.

GroenLinks heeft daarom schriftelijke vragen gesteld aan het College omtrent deze problematiek.

 

Beantwoording schriftelijke vragen door het College van B&W op 4 september 2012.