In de Tweede Kamer is een meerderheid gevonden voor het strafbaar stellen van kraken, ook als een woning langer dan een jaar leeg staat. Het CDA, de VVD, de CU en de PVV vormen het illuster rechts gezelschap dat daarvoor de verantwoordelijkheid opeist. Maar ook minister van der Laan van de PvdA papegaaide: "Je moet van de spullen van anderen met je poten afblijven!" Dick van de Velde reageert met een opiniestuk voor onze nieuwsbrief.

Kraken is in de vorige eeuw uitgevonden om leeg­stand en speculatie tegen te gaan. Ook toen was er grote woning­nood. Bestonden er lange wacht­lijsten voor sociale woningbouw. En was het huren van woningen of kamers buiten het officiële circuit onbetaalbaar. Eigenlijk net als nu. Er is grote leeg­stand in kantoor­panden omdat kapitaal verkeerd aangewend is. Er is nog steeds een grote woning­nood vooral in de grote steden. En de wacht­lijsten liegen er niet om.

Al sinds de Tweede Wereldoorlog is er sprake van woning­nood en grote druk op de woningmarkt. De overheid is gewoon niet in staat gebleken goed te kunnen sturen, terwijl de staat toe moet zien op het verschaffen van een dak boven je hoofd. Nu heb ik zelf het vermoeden dat het bepaalde groepen maar goed uitkomt dat er woning­nood is. Gemeentelijke overheden kennen de spelletjes van de speculanten en gedogen tot nu toe het kraken als middel om leeg­stand en speculatie enigszins onder druk te kunnen houden. Die hebben helemaal geen middelen om toe te zien op leeg­stand. En die hebben ook geen behoefte aan deze wet.

"Je moet van de spullen van anderen met je poten afblijven", dat moet je vooral zeggen in de volkshuisvestings­sector en binnen de bouwwereld. Hoeveel miljarden aan maatschappelijk kapitaal is van ons allemaal gestolen ten tijde van de bouw­fraude? En hoeveel miljarden zijn verloren gegaan in de privatisering binnen de volks­huisvesting? En hoe dicht moeten we onze mond houden over de top van de bouwwereld, waar Brinkman en consorten hebben geplukt uit de persoons­gebonden budgetten van de pupillen van de Philadelphia­stichting? Kom me niet aan met "je moet van de spullen van anderen met je poten afblijven". Binnen de bouw­wereld is alles mogelijk. Nu zijn de mensen die ondanks een laag inkomen toch een dak boven het hoofd hebben de dupe.

Reageren Dick van de Velde, dickvandevelde@introweb.nl