De raad sprak op 27 januari over nieuwe parkeernormen. Voor GroenLinks hadden die normen lager mogen zijn, maar daar was geen meerderheid in de raad voor. GroenLinks steunde een amendement om parkeren in de binnenstad bij voorkeur niet op eigen terrein te realiseren maar in bestaande of reeds geplande parkeergarages, en een motie om onderzoek te doen naar centrale parkeervoorzieningen in wijken. GroenLinks was tegen amendementen van de VVD waarin gevraagd werd om het verhogen van het aantal parkeerplaatsen.
Eén van die amendementen, om een maximale parkeernorm te hanteren voor kantoren en winkels bij de knooppunten Schothorst en Vathorst en snelweglocaties, werd mede dankzij de tegenstemmen van de GroenLinks-fractie nipt verworpen. PvdA en GroenLinks willen mobiliteitssturing in stand houden. Een ander amendement van de VVD, om bij de aanleg van extra parkeerplaatsen die publiekelijk opengesteld kunnen worden, de kostenverhogende aanpassingen op het gebied van veiligheid voor rekening van de gemeente te laten komen, werd ondanks tegenstemmen van GroenLinks en SP wel aangenomen.
Het amendement over parkeren aan de rand van een levendige binnenstad werd door PvdA, GroenLinks, SP en CU samen ingediend en met steun van JA aangenomen. Er bleef wel wat onduidelijkheid over wat nu precies de rand van de binnenstad is. Twee amendementen, van SP en BPA, om de parkeernormen voor diverse wijken gelijk te trekken, vond GroenLinks wel principieel, maar niet in overeenstemming met de praktische werkelijkheid. Beide moties werden door de raad met grote meerderheid verworpen.
Volgens GroenLinks-woordvoerder Erik van Vliet was de Nota Parkeernormen 2009 één van die gevallen waarbij een keuze moet worden gemaakt van wat je wilt en wat je kunt bereiken. De Nota Parkeernormen neemt volgens hem een goede middenweg.
Informatie
Reageren
Erik van Vliet, raadslid GroenLinks Amersfoort, e.vanvliet@raad-amersfoort.nl