GroenLinks is zeer ontevreden over de snelweg­plannen in de vrijgekomen geheime stukken over knooppunt Hoevelaken. "Er wordt gekozen voor de standaard­oplossing van verbreden, zonder alternatieven goed te bekijken", zegt raadslid Erik van Vliet. Ook bij de aanvullende maatregelen voor de stad Amersfoort zet hij vraagtekens. "Hoe vaak is nu al niet gezegd, door ons en door talloze Amersfoorters, dat we géén vierbaansweg door Birkhoven en Bokkeduinen willen?"

 

Birkhoven en Westtangent
Van Vliet verwijst onder andere naar de eerder dit jaar door de gemeenteraad aangenomen motie tegen nieuwe wegen door groen­gebieden rond Amersfoort, zoals Birkhoven en Arkemheen. "Zowel de bevolking als de gemeenteraad heeft duidelijk aangegeven tegen dit soort plannen te zijn. Dat het college hier binnen het Utrechts Verkeer en Vervoer Beraad (UVVB) dan wel mee akkoord gaat, is op zijn minst vreemd. De wethouder heeft hier wat uit te leggen." Ook andere maatregelen aan de Barchman Wuytierslaan, de Daam Fockemalaan en de Amsterdamseweg zijn volgens hem niet aan de orde. "Deze route, ook bekend als de Westtangent, moet apart en uitgebreid worden onderzocht, en mag niet zomaar met de snelweg­plannen meeliften. Dit hebben we in het coalitie­akkoord vastgelegd, en hier houden we het college dan ook aan. We gaan hier niet zomaar 80 miljoen aan uitgeven, zeker niet nu we moeten gaan bezuinigen." Over de overige zogenaamde 'aanvullende maatregelen' is GroenLinks wel grotendeels positief.

Buurtkantoren en OV
Naast een vierbaansweg door Birkhoven, heeft GroenLinks grote moeite met de voorstellen voor knooppunt Hoevelaken, zoals die er nu liggen. Het UVVB, waar Amersfoort onderdeel van is, heeft besloten alleen de verbreding van de snelwegen die op het knooppunt uitkomen verder te onderzoeken. Investeringen in het openbaar vervoer (OV+++) en het terugdringen van het auto­gebruik worden niet bekeken. "En dat terwijl de Tweede Kamer juist heeft aangegeven dat bij de file­problemen rond Utrecht naar het OV moet worden gekeken. Eén op de zeven mensen is over te halen het openbaar vervoer te gaan gebruiken. Als je dat getal haalt, is het file­probleem opgelost", licht Van Vliet toe, "Als je dan bovendien ziet dat in een recente enquête 33% van de Amersfoorters aangeeft dat zij wel in een buurtkantoor zouden willen werken in plaats van te forenzen, dan vraag je je af, waar al dat extra asfalt voor nodig is. Investeren in buurtkantoren, wat 2/3 van de Amersfoorters een goed idee vindt, en in goed openbaar vervoer is effectiever, rendabeler én beter voor het milieu. Niemand zit te wachten op de uitlaatgassen van een vierbaansfile in plaats van een tweebaansfile."

Economie en mobiliteit
Het probleem zit hem volgens Van Vliet in de aannames van waaruit het UVVB werkt. "In de inleiding van de stukken wordt al gesteld, dat capaciteitsuitbreiding van de snelwegen onvermijdelijk is. De Nota Mobiliteit hanteert het uitgangspunt dat de overheid mobiliteit faciliteert als noodzakelijke voorwaarde voor economische en sociale ontwikkeling. Dit is een denkfout. Er is economische groei die niet of minder aan mobiliteit is gekoppeld. De overheid zou kunnen kiezen om deze te stimuleren, in plaats van mobiliteitsintensieve economie. Er wordt voorbijgegaan aan duurzame economie en aan de gevolgen van mobiliteit voor milieu, natuur en landschap. Het is de taak van de overheid om al deze aspecten tegen elkaar af te wegen en de mobiliteit te beheren, beheersen en sturen."

Standpunt GroenLinks
De fractie van GroenLinks in de gemeenteraad zal dan ook sterk pleiten voor het onderzoeken van een alternatief met openbaar vervoer en voor het stimuleren van buurtkantoren. Ook moet worden bekeken welk denkbaar alternatief het meest milieuvriendelijk is, waarbij ook naar de lange termijn moet worden gekeken. Het gedetailleerde standpunt van de fractie is te lezen op erikvanvliet.blogspot.com.

 

   Informatie VERDER, mobiliteit in Midden-Nederland Politiek weblog Erik van Vliet    Nieuws 2009 Raad spreekt over pakketstudies bereikbaarheid Raad wil geen rondwegen om Amersfoort heen VERDER: protesten en bijeenkomst    Reageren Erik van Vliet, raadslid GroenLinks Amersfoort, e.vanvliet@raad-amersfoort.nl