GroenLinks en D66 willen onderzoek naar de noodzaak om parkeervergunning­zones uit te breiden. In de straten die direct grenzen aan dergelijke gebieden, is overlast. "Als de bewoners overlast ervaren, hebben we het niet goed geregeld in Amersfoort", zegt GroenLinks-raadslid Frans Prins.

In de wijken rond het centrum is de afgelopen jaren vergunning­parkeren ingevoerd. Alleen bewoners en hun bezoek kunnen in die straten hun auto parkeren. Automobilisten die niet willen betalen voor een parkeerplek in het centrum, zoeken nu de straten op die vlak buiten de vergunning­zone liggen. Dit leidt tot problemen in het Soester­kwartier en Vermeer­kwartier, weet Prins. "Ik ben onlangs wezen kijken in het Soester­kwartier. Auto's staan op de stoepen, voetgangers worden de weg opgeduwd. Met een kinderwagen, rollator of rolstoel kun je er niet meer langs. Ditzelfde probleem speelt in het Vermeer­kwartier."

Een mogelijke oplossing is uitbreiding van de vergunning­zones. Prins en zijn collega van D66, Dirk-Joost van Hamersveld, willen daarom van verkeers­wethouder Buijtelaar (VVD) weten welke criteria gelden voor het bepalen van die zones. Ook vragen zij of het parkeren op de stoep wordt gedoogd. Prins: "Als je parkeren op de stoep gedoogt, lijkt het of er genoeg parkeerplaatsen zijn in de straat en hoef je geen maatregelen te nemen. In werkelijkheid zijn die plaatsen er echter niet. Dat geeft een vertekend beeld en dit leidt tot problemen." Dirk-Joost van Hamersveld: "Nu lijkt het dat er in sommige gebieden wordt gedoogd en op andere plaatsten worden er wel bekeuringen uitgeschreven, duidelijkheid hieromtrent is wenselijk."

   Reageren Frans Prins,
raadslid GroenLinks Amersfoort,
f.prins@raad-amersfoort.nl