Als het fiets­gebruik met tien procent toeneemt, leidt dat meetbaar tot minder verlies­uren voor de auto. Bovendien leidt het toegenomen fiets­gebruik tot minder milieu­belasting. Dat zijn enkele resultaten van een modelstudie van het Fietsberaad en Ingenieursbureau DHV. Daarin werd nagegaan wat een toename van het fiets­gebruik zou betekenen voor een gemeente als bijvoorbeeld Alkmaar voor de bereikbaarheid, het milieu, de verkeers­veiligheid en het oplossen van de bewegings­armoede.

Alkmaar (93.000 inwoners) is gekozen als voorbeeldstad. Nederland kent veel van dit soort historisch gegroeide steden, die vaak kampen met hardnekkige bereikbaarheid- en leefbaarheid­problemen omdat de compacte structuur niet geschikt is voor het massale auto­verkeer. Natuurlijk zijn de bevindingen in Alkmaar niet één op één te projecteren op de andere middelgrote steden van Nederland. Maar de studie geeft wel een indicatie waar de meeste effecten verwacht mogen worden.

Dan de aanname. Voor de overzichtelijkheid is er van uitgegaan dat het fiets­gebruik over de hele linie met 10 procent toeneemt en dat dit ten koste gaat van het aantal auto­verplaatsingen. Op alle afstanden. Dus: op korte afstanden, waar nu al veel gefietst wordt, gaat het in absolute aantallen om veel meer extra fiets­verplaatsingen dan op de lange afstanden. Welke maatregelen nodig zijn om de overstap van auto naar fiets te realiseren is geen onderwerp van deze studie.

Figuur 1 geeft een overzicht van de belangrijkste resultaten. Het aantal auto­kilometers in en om Alkmaar daalt met 3 procent. Binnen de bebouwde kom is deze daling zelfs twee keer zo groot (min 6 procent). We zien vooral een scherpe daling van het aantal auto­ritten van en naar het stadscentrum.

Deze verschuiving van auto naar fiets heeft substantiële tot zeer grote effecten voor negen van de tien onderzochte problemen. Alleen de reductie van het aantal ernstige verkeers­slachtoffers is bijna nihil. De verschuiving van auto naar fiets heeft vooral zeer grote effecten op problemen die traditioneel op het bordje van de afdeling verkeer liggen.

De parkeerdruk in het centrum neemt met meer dan 20 procent af, het aantal verliesuren van een doorsnee automobilist daalt met ongeveer 15 procent en er worden 11 procent minder auto­kilometers in verblijfs­gebieden afgelegd.

De effecten op lokale milieu­problemen zitten in de midden­categorie. Auto's en vrachtauto's stoten 6 procent minder fijn stof en stikstof­oxiden uit binnen de bebouwde kom. De bijdrage aan de strijd tegen de bewegings­armoede en het broeikaseffect is bescheiden, maar nog steeds substantieel.

Bron: www.fietsberaad.nl, maart 2010

   Download Fiets_kan_veel_verkeersproblemen_oplossen_Fv24.pdf (1.74 MB)