Op basisschool de Kubus in het Soesterkwartier zijn vorige week zestig zonnepanelen onthuld. Wijkbewoners, verenigd in de coöperatie Zon@School, en stichting PicoSol betaalden de panelen. Zij dragen niet alleen bij aan een duurzaam Amersfoort; een deel van de opbrengst komt ook ten goede aan computer­onderwijs op een school in Cambodja. Daarnaast leren de kinderen van de Kubus via een onderwijs­programma over duurzaamheid en het leven in Cambodja.

Initiatief uit de wijk
GroenLinks-wethouder Cees van Eijk: 'De zonnepanelen op de Kubus zijn een prachtig voorbeeld van een duurzaam initiatief uit de wijk. Goed om te zien dat zoveel mensen in de wijk bereid zijn om te investeren in zonnepanelen die niet op hun eigen dak komen te liggen. Wat zou het mooi zijn als dit initiatief een vervolg krijgt op andere scholen. We laten daarvoor onderzoeken op welke scholen dit zou kunnen. Maar de inzet van de inwoners is nodig om het daadwerkelijk te realiseren.'

Bijzondere koop op afbetaling
Om aanschaf en plaatsing van de zonnepanelen mogelijk te maken, hebben de wijkbewoners de coöperatie Zon@School opgericht. Zon@School heeft met de school en de gemeente een overeenkomst gesloten voor een bijzondere koop op afbetaling: de school betaalt de zonnepanelen af met het bedrag dat ze elk jaar bespaart op de elektriciteits­rekening.

Stichting Picosol
Eén van de investeerders is PicoSol. Deze stichting kocht tien panelen. De opbrengst hiervan komt ten goede aan computer­onderwijs op de basisschool Peaceful Children's Home in Cambodja. Via het onderwijs­project SolarSchools van PicoSol kregen de leerlingen van de Kubus de afgelopen maanden lessen en activiteiten over zonne­energie en wereld­burgerschap. Ook hebben ze aan digitale uitwisseling gedaan met de school in Cambodja: aan de hand van vijf thema's maakten leerlingen van beide scholen werkstukken die ze via Google+ met elkaar deelden.

CO2-neutrale stad
De gemeente ondersteunt het burger­initiatief van harte, omdat het bijdraagt aan de doelstelling van de gemeente om een CO2-neutrale stad te worden en zoveel mogelijk duurzame energie lokaal op te wekken. Daarom heeft de gemeente de oprichting van de energie­coöperatie financieel ondersteund en bijgedragen aan de juridische overeenkomst tussen de drie partijen.

Andere scholen
De coöperatie Zon@School wil andere scholen helpen om ook hun gebouw van zonnepanelen te voorzien. Geïnteresseerden kunnen zich melden bij de coöperatie, zie www.zonschool.nl.

Bron: Nieuwsbericht Gemeente Amersfoort, 19 juni 2013.