Waar staat GroenLinks voor? Wat is er 'groen' en wat is er 'links' aan de partij? Wat zijn de beginselen en de uitgangspunten? En hoe hebben die zich ontwikkeld in de 20 jaar dat de partij bestaat? Tijdens deze cursus duiken we in de geschiedenis van het ideologisch gedachtegoed van GroenLinks. GroenLinks-coryfeeën als Bas de Gaay Fortman (onder voorbehoud), Andrée van Es, Herman Meijer, Joost Lagendijk, Marijke Vos, Kees Vendrik en Bas Eickhout verzorgen colleges en staan open voor jullie vragen. De cursus wordt georganiseerd door het Wetenschappelijk Bureau en de GroenLinks-Academie en is bedoeld voor alle (aspirant) GroenLinks-leden.

De cursus bestaat uit vijf woensdagavonden in maart en april 2011. Van de deelnemers verwachten wij dat zij alle avonden bijwonen en dat zij zich van tevoren inlezen. De nadruk ligt op het verwerven van kennis, niet op (politieke) discussie. Iedere avond start met een college van een of twee sprekers met daarna ruim de tijd voor vragen. Deze cursus over ons gedachtegoed is opgebouwd aan de hand van de uitgangspunten die zijn vastgesteld in 2008, en begint met een terugblik op de totstandkoming van de partij.

• 9 maart 2011: De totstandkoming van GroenLinks: wat zien we nu nog terug
    van de voorlopers van de partij? Herman Meijer en Andrée van Es.
  • 23 maart 2011: 'Een sociaal land', door Kees Vendrik.
  • 6 april 2011: 'Een grote wereld', door Joost Lagendijk.
  • 13 april 2011: 'Een open cultuur' en 'een democratische samenleving',
    door Bas de Gaay Fortman en Dick Pels.
  • 20 april 2011: 'Een groene wereld', door Marijke Vos en Bas Eickhout.

Locatie en tijd

De avonden duren van 19:30 tot 21:30 uur, inloop met koffie en thee vanaf 19:00 uur. De cursus vindt plaats in de Lutherse Kerk in de Hamburgerstraat 9-11 in Utrecht, op loopafstand van het centraal station.

€ 25 (voor de hele cursus).

Inschrijfformulier

Achtergrondartikelen

Boek 20 jaar GroenLinks

Het boek 'Van de straat naar de staat? 20 jaar GroenLinks', geredigeerd door Paul Lucardie en Gerrit Voerman (Boom, Amsterdam, 2010) is met korting verkrijgbaar via de webwinkel van GroenLinks en is ook te koop bij de boekhandel.