Kosten en baten van het nieuwe voorstel van het College van B&W voor verbetering van de westelijke ontsluiting zijn in balans. Het voorstel is daarom voor GroenLinks acceptabel. Frans Prins (GroenLinks): "Eindelijk ligt er een voorstel waarin ook aandacht is voor de natuur." Met de opstelling van GroenLinks tekent zich een raads­meerderheid af voor een historische beslissing.

Verdiept
Het college stelt voor om het nieuwe tracé van de westelijke ontsluiting verdiept aan te leggen via het kazerne­terrein, parallel aan de Aletta Jacobslaan, met een onderdoorgang voor alle verkeer onder het spoor en dan aansluitend op het bestaande tracé langs het dierenpark. Het College compenseert alle natuurschade en maakt bovendien 0,6 miljoen vrij voor verrijking en versterking van natuur. Er zullen geen aanvullende kosten voor de gemeente Amersfoort zijn bovenop het budget dat voor het hele plan al is vastgesteld. De variant wordt nader uitgewerkt in overleg met betrokkenen zoals omwonenden en natuur­organisaties.

Evenwichtig
Voor GroenLinks is het voorstel, inclusief het pakket van randvoorwaarden ecologisch, sociaal en kosten­technisch in balans. Eerdere voorstellen waren dat volgens GroenLinks niet. Frans Prins: "Wij zijn niet tegen een verbeterde bereikbaarheid, maar het moet wel in verhouding staan met wat het kost aan natuur, overlast en geld. Bij eerdere voorstellen was dat niet het geval. Nu ligt er voor het eerst een evenwichtig plan."

Vele jaren
Verbetering van de bereikbaarheid aan de westkant van Amersfoort is al vele jaren een thema dat de partijen in de stad verdeelt. Vorig jaar viel het College toen GroenLinks zich verzette tegen een voorstel waarin een viaduct over het spoor was voorzien. Dat zou volgens de partij onherroepelijke aantasting van oude boskernen en de ruimtelijke kwaliteit in de omgeving betekenen. Prins: "Het huidige voorstel is zeker niet zonder nadelen. Er zijn altijd mensen die extra overlast zullen ervaren. Maar binnen de mogelijkheden die er zijn, is dit voor ons acceptabel."

Groene kwaliteit
Het pakket randvoorwaarden dat het College aan het voorstel verbindt is niet vrijblijvend. Prins benadrukt dat de GroenLinks-fractie daar strikt aan zal vasthouden: "Het is een totaalvoorstel waar die randvoorwaarden deel van uitmaken. Dat asfalt komt er wel, daar hoeven wij als GroenLinks niet achteraan te zitten. Mensen mogen van ons verwachten dat wij de groene kwaliteit bewaken."

   Informatie Voorstel tracé Westelijke ontsluiting 12 juni 2013 Presentatie gemeenteraad De Ronde 18 juni 2013 Visualisatie (video) De Ronde 18 juni 2013    Nieuws 2013 GroenLinks: 'Geen viaduct in BW-laan'    Reageren Frans Prins,
raadslid GroenLinks Amersfoort,
f.prins@raad-amersfoort.nl