Amersfoort staat een zware bezuinigingsopgave te wachten. Het college heeft de gesubsidieerde instellingen opgeroepen zelf met onorthodoxe voorstellen te komen. De GroenLinks-fractie ondersteunt deze oproep van het college. Binnenkort komt het college met de aanpak van de bezuinigingen. Welke rol spelen de voorstellen van de instellingen daarin? Krijgen wel als raad inzicht in de voorstellen die de instellingen gedaan hebben? GroenLinks stelt hierover schriftelijke vragen aan het college.

Tekst schriftelijke vragen

In uw brief d.d. 16 september 2011 vraagt u ongeveer 60 gesubsidieerde instellingen zelf met voorstellen voor bezuiniging te komen. U roept in uw brief nadrukkelijk op ook onorthodoxe voorstellen, samenwerking met derden en echte (systeem) innovaties voor te dragen. Uw motivatie is dat alleen op deze manier u, samen met de instellingen, de stad en de raad, duurzame en verantwoorde keuzes kunt maken.

Het is een prikkelende en prijzenswaardige oproep aan de instellingen die u neerlegt. Om echter als raad daadwerkelijk tot die duurzame en verantwoorde keuzes te komen, is inzicht in de voorstellen van de instellingen nodig.

GroenLinks heeft in oktober 2010 de vraag gesteld welke instellingen deze brief hebben ontvangen. U heeft als antwoord daarop een lijst ter beschikking gesteld, die als bijlage in opgenomen in de beantwoording van feitelijke vragen d.d. 26 oktober 2010.

Het college wordt verzocht de volgende vragen schriftelijk te beantwoorden:

Vraag 1. Op welke manier geeft u op voorhand (d.w.z. voorafgaand aan de behandeling van de nota Bezuinigingskader 2012-2014) de raad inzicht in de voorstellen van deze instellingen? Zo ja, wanneer en op welke manier? Zo nee, met welke motivatie?

Vraag 2. Bent u bereid de raad op verzoek inzage te geven in de voorstellen van specifieke instellingen? Zo nee, waarom niet?

Namens de fractie van GroenLinks,
Hiske Land en Frans Prins.

Nieuws Statement GroenLinks over Begroting 2011    Reageren Hiske Land,
fractievoorzitter GroenLinks,