De komende tijd starten er drie belangrijke participatie­trajecten voor Amersfoort - wellicht heb je er al over gelezen in Amersfoort­Nu, via Twitter, of op onze website. De fractie zou het heel goed vinden als hieraan zoveel mogelijk mensen vanuit GroenLinks meedoen, zodat onze zorg voor natuur en milieu en onze vindingrijkheid en kennis hierin worden meegenomen! Het gaat om de onderwerpen: het nieuwe bomenbeleid, de structuurvisie voor Amersfoort, en de Westtangent, tegenwoordig 'Bereikbaarheid Amersfoort-West' genoemd.

Bomenbeleid

De kapvergunning wordt afgeschaft, en daarvoor in de plaats komt een nieuw bomenbeleid. De fractie wil dat mensen zoveel mogelijk medezeggenschap krijgen over wat er met het groen in hun buurt gebeurt, zodat ze niet worden verrast door het plotseling kappen of wel erg grondig snoeien van bomen. Meer informatie over het nieuwe bomenbeleid staat op www.amersfoort.nl. Hierop staan ook de data van de bijeenkomsten, en hoe je je hiervoor aanmeldt.

Contactpersoon fractie: Erik van Vliet, e.vanvliet@raad-amersfoort.nl.

Meer informatie: Praat u mee over het bomenbeleid?

Structuurvisie 2030

Dankzij een motie van GroenLinks kunnen mensen hier al vroeg in het proces over meepraten. In deze structuurvisie wordt vastgelegd wat waar een plek krijgt in de stad: het gaat om een ruimtelijke visie op de hele gemeente. Daarbij wordt 20 jaar vooruit gekeken: naar 2030. Bij het maken van de structuurvisie worden bewoners, organisaties en bedrijven uit de stad betrokken. Meer informatie staat op www.amersfoort.nl. Aanmelden kon officieel tot maandag 4 oktober! Maar probeer het zeker alsnog als je deze nieuwsbrief later leest, want de aanmeldings­termijn is wel erg kort. Laat het de fractie even weten als het niet lukt, dan trekken we de wethouder aan haar jasje!

Contactpersoon fractie: Dick van de Velde, d.vandevelde@raad-amersfoort.nl.

Meer informatie: Motie GroenLinks haalt het met vlag en wimpel.
Meer informatie: Meedenken over de toekomst van Amersfoort.

Bereikbaarheid Amersfoort-West

In het coalitie-akkoord is vastgelegd dat de bewoners goeddeels gaan uitmaken wat er in Birkhoven en omgeving gaat gebeuren. Daar moeten we dus bij zijn! De eerste bijeenkomst was 4 oktober, zie www.amersfoort.nl, maar er komen meer bijeenkomsten, dus aangeven dat je daarvan op de hoogte wilt blijven als je vandaag niet kunt gaan, is zeker goed.

De insteek van de gemeente: 'De zoektocht naar een oplossing om de bereikbaarheid van Amersfoort-West te verbeteren is weer opgepakt. Amersfoort-West is niet goed te bereiken voor autoverkeer en openbaar vervoer. Tijdens de spits staat er file en dat zal in de toekomst steeds vaker gebeuren. Door de groei van bedrijven en organisaties en de nieuwbouw van woningen (spoorweg­emplacement) neemt het verkeer toe. Doordat de spoorwegen in 2020 meer treinen per uur willen laten rijden zullen de spoorbomen nog vaker dicht zijn. Dit betekent niet alleen overlast voor degenen die onderweg zijn, maar ook voor degenen die langs de weg wonen.' Daar klinkt dus niet veel zorg voor milieu en ecologie in door...

Contactpersonen fractie: Mustafa Özcan en Lubbertus Brugge, m.ozcan@raad-amersfoort.nl.

Meer informatie: Bijeenkomst over bereikbaarheid Amersfoort-West.

Met excuses voor de soms wel heel korte termijn, maar de fractie hoopt dat er desondanks veel mensen een groen en sociaal geluid bij deze participatie­trajecten willen laten horen!