Het is een droom die simpelweg te mooi lijkt om geen werkelijkheid te worden: het autoluw maken van de Amersfoortse Stadsring. Waar nu nog duizenden auto’s over een 4-baans weg razen, kunnen we weer ruimte maken voor het groen en de singel die er ooit lag. We kunnen het zogenoemde Zocherplantsoen van weleer in ere herstellen, of er een modern en wat meer eigentijds Stadspark aanleggen, als groene uitloper van onze fantastische binnenstad.

Aan inspiratie geen gebrek
Dat bleek wel tijdens de publieksmanifestatie van de kopgroep van het burgercollectief ‘Van Ring Naar Park' vorige week donderdag. In een leegstaand pand van ‘koopgoot’ Amicitia kwamen zo’n 100 inwoners van Amersfoort bij elkaar om met elkaar door te praten over dit plan.

Marco te Brömmelstroet, aka ‘de fietsprofessor’, hield een vlammend betoog met een duidelijke boodschap: ga niet mee in het frame dat de autolobby de afgelopen decennia succesvol heeft neergezet over autobereikbaarheid als de heilige graal.
Investeren in asfalt en automobiliteit leidt vooral tot meer autogebruik en daarmee tot meer files. Bovendien gaat dit ten koste van de ruimte voor fietsers, voetgangers en groen.

Bouw niet voor de auto, maar bouw voor de mens. Dat is een  keuze die politici zouden moeten maken. Je kunt dit niet overlaten aan verkeerskundigen. Verkeersmodellen voorspellen namelijk altijd meer groei van het autoverkeer, wat vervolgens extra investeringen in asfalt en automobiliteit zou rechtvaardigen. Dat is echter geen natuurwet, hield Te Brömmelstroet zijn publiek voor, maar een politieke keuze. Claim de openbare ruimte die we nu aan de auto opofferen terug en richt deze weer in voor de mens en de natuur.

Het idee van een autoluwe Stadsring (of zoals Te Brömmelstroet het liever noemt: ‘een mensgerichte inrichting van de openbare ruimte’) past natuurlijk naadloos in deze visie. Er zijn echter ook veel zorgen en vragen.

Is het wel realistisch om de Stadsring autoluw te maken?
Kan het verkeer dat wel aan en waar gaan al die auto’s dan naar toe? Logische vragen en daarom vroegen D66 en GroenLinks aan ambtenaren om een eerste verkeerskundige verkenning te doen naar de effecten van een autoluwe Stadsring - ondanks het pleidooi van Te Brömmelstroet om niet te veel te denken in termen van doorstroming en verdrukkingseffecten.

Ook dit onderzoek is vorige week tijdens de bijeenkomst kort gepresenteerd. De belangrijkste conclusie: terugbrengen van de Stadsring naar twee rijstroken en 30km/uur kan, mits het ons lukt de groei van het autoverkeer te beteugelen en ervoor te zorgen dat meer mensen van de fiets en het OV gebruik gaan maken.

Dus zelfs als we meegaan in het frame dat automobiliteit een gegeven is en dat we dat op de één of andere manier moeten faciliteren, blijkt het geen rare gedachte om de Stadsring autoluw te willen maken. Verkeersmodellen blijven echter altijd een versimpeling van de werkelijkheid en het voorspellende vermogen van deze modellen is zeer beperkt, zeker waar het dit soort grote veranderingen betreft. Dat bleek bijvoorbeeld ook in Utrecht, waar men al wat verder is met het weren van autoverkeer in de stad.

Bij het afsluiten van de Catharijnesingel en andere straten rond de binnenstad, bleek een groot deel van het autoverkeer simpelweg te ‘verdampen’.

Veel automobilisten lieten de auto namelijk staan en gingen op een andere manier naar hun plaats van bestemming, in plaatst van een andere route of tijdstip te kiezen zoals verkeersmodellen voorspellen. Geen enkel verkeersmodel kan dit menselijk gedrag goed voorspellen.

De boodschap van Te Brömmelstroet op dit punt was daarom ook duidelijk: probeer het gewoon!

In veel steden waar men het heeft aangedurfd om de auto minder ruimte te geven, bleken de gevolgen best mee te vallen. Terwijl de voordelen die het biedt en de alternatieve invulling van de openbare ruimte die ermee mogelijk wordt, ons voorstellingsvermogen vaak te boven gaan.

Ook in Amersfoort zou het daarom goed zijn om het afsluiten van de Stadsring gewoon eens te proberen en te ervaren wat we met de vrijkomende ruimte kunnen doen. Daarom dienden we bij de behandeling van de begroting dinsdag 9 november samen met D66 een voorstel in om geld vrij te maken voor een dergelijk experiment. Gelukkig kon dit voorstel rekenen op een meerderheid van de raad.

Festival van inzicht: praktijkonderzoek

Komend voorjaar organiseert de stad daarom een ‘Festival van inzicht’, om in de praktijk te ervaren wat er gebeurt als je de Stadsring een weekend lang (gedeeltelijk) afsluit en wat we met de vrijkomende ruimte zou kunnen doen. Dit experiment moet het inzicht en vertrouwen geven dat het een goed idee is om de komende 4 jaar echt concrete stappen te zetten in het autoluw maken van de Stadsring.

En nu er groen licht is voor dit festival roepen we iedereen in de stad op: heb je ideeën voor de invulling van het festival? Deel het met ons: fractie.groenlinks@amersfoort.nl

Wil je in contact komen met de kopgroep Van Ring naar Park? Kijk dan op de website www.vanringnaarpark.nl

Afbeeldingen bij dit artikel © Van Ring naar Park

Van Ring naar Park