“Vandaag spreken we over de resultaten van de gemeenteraadsverkiezingen van Amersfoort en over de nieuwe bestuursperiode. We geven als partijen aan hoe we de uitslag interpreteren en hoe we verder zouden willen gaan. Daarnaast heeft de heer Bijlholt gevraagd in te gaan op de bestuurscultuur. Hier zal ik aan het einde op terugkomen.

Allereerst de uitslag. Felicitaties aan de partij die een zetel won, Amersfoort2014. En een hartelijk welkom aan de nieuwkomers, Partij voor de Dieren, mevrouw Sanders, Amersfoort voor Vrijheid.

Opnieuw heeft meer dan 12% van de kiezers zijn stem aan GroenLinks gegeven en daar zijn we trots op. We ervaren het als een steun in de rug voor onze groene en sociale koers. Menselijk, eerlijk en duurzaam. En vanaf deze plek wil ik al onze kiezers bedanken.

Groener, progressiever en linkser
De fractie van GroenLinks ziet in de uitkomst van de verkiezingen dat Amersfoort heeft gekozen voor een groenere en progressievere raad. Wie het plaatje van het kieskompas voor ogen heeft, ziet dat in het vakje rechtsonder (rechts en conservatief) zetels verdwijnen en dat er in het vakje links en progressief zetels bijkomen en dat ook daar het zwaartepunt verschuift naar progressiever en linkser. En daar zijn wij als GroenLinks blij mee.

Bij het starten van een nieuwe raadsperiode hoort ook het formeren van een coalitie. Eén die kijkt naar de grote uitdagingen die op ons bordje liggen. Die uitdagingen zijn in essentie niet heel veel anders dan vier jaar geleden, maar ze zijn wel nog veel urgenter geworden. Of je nu kijkt naar de woningnood, het klimaatprobleem, de leefbaarheid, de biodiversiteitscrisis of de ongelijkheid in de samenleving. Wij zien op al deze terreinen dat er meer behoefte is aan concrete actie. Noem het een schaalsprong of noem het doorpakken. We hebben vier jaar geleden een koerswijziging ingezet, nu moeten we snelheid gaan maken.

GroenLinks ziet een verantwoordelijkheid voor zichzelf als coalitiepartner in de volgende raadsperiode. We zouden graag een zo groen, sociaal en progressief mogelijke coalitie willen vormen, die ook stabiel is. Een coalitie die op de urgente problemen van deze tijd wil doorpakken. Die met de hele raad en de stad de schouders eronder wil zetten.

Nieuw akkoord breder bespreken
Ik wil ook graag iets zeggen over hoe wij denken dat we tot een nieuw akkoord kunnen komen. De formatie willen we graag opener voeren dan de vorige keer. We zien mogelijkheden om informatie te delen en in bredere kring te bespreken. Ook zouden we de stad graag eerder in het proces een rol willen geven. Enerzijds maken we hiermee een beter akkoord en anderzijds vinden we het belangrijk een goede start te maken met de relatie tussen deze raad en de stad en de relatie tussen coalitiepartijen en niet-coalitiepartijen.

We zoeken een akkoord dat niet neerkomt op uitruilen van punten, maar op het verbeteren en acceptabel maken van besluiten voor eenieder. Daarbij worden bij voorkeur ook argumenten van buiten de formerende partijen meegenomen.

Een bredere basis van de coalitie wordt ook gevormd door meer partijen met elkaar te verbinden dan een meerderheid in de gemeenteraad vereist. Wij vinden dit voor de inbedding en draagvlak van het akkoord in de raad wenselijk.

Nieuwe werkvormen
Dan nog iets over het woord bestuurscultuur. Een woord dat vooral gebruikt wordt om aan te tonen dat er zaken niet goed gaan en we ervoor moeten oppassen dat het geen containerbegrip wordt. Wat GroenLinks betreft maken we het concreet en gaan we liever spreken over drie dingen:

1. omgangsvormen en taakopvatting in de gemeenteraad
  2. het betrekken van inwoners en bedrijven bij beleid
  3. over informatievoorziening richting raad en stad

We vinden het een goed idee om de komende maanden als raad te kijken welke verbeteringen en welke nieuwe werkvormen er mogelijk zijn in het betrekken van de stad. De afgelopen jaren is gewerkt aan de participatiegids bij ruimtelijke projecten. En wat we zien is dat papier geduldig is, maar dat het aankomt op de uitvoering. Op de intentie. En dat vraagt vooral om een positieve grondhouding naar elkaar. En om manoeuvreerruimte omdat we vertrouwen hebben in degenen die hiervoor verantwoordelijk zijn.

Elkaar opzoeken
Als bestuur van de stad zijn we degenen die het gedrag en de houding die wij graag willen zien moeten voor-leven. Meer regels gaan ons daarbij denk ik niet helpen. Goede voorbeelden en een goed gesprek wel. Laten we zelf het verschil maken.

En dat brengt mij tot mijn laatste punt voor deze inleiding. Ik gun ons een raad die niet alleen de scherpte opzoekt en de verschillen gebruikt om politieke keuzes te maken; ik gun ons ook een raad die elkaar opzoekt. Oppositie en coalitie. College en raad. Omdat wij samen het stadsbestuur zijn en Amersfoort een bestuur verdient dat er samen voor gaat.”