Ik heb me hard gemaakt voor de autoluwe binnenstad

Wat heb je de afgelopen 4 jaar weten te bereiken voor fietsers in Amersfoort?

Waar ik het meest trots op ben, is dat we 5 miljoen euro voor betere fietsvoorzieningen hebben weten te regelen bij de onderhandelingen voor de huidige coalitie. Daarmee konden we flink investeren in de fiets: er zijn fietsstraten aangelegd, stallingen verbeterd, fietsverbindingen aangepakt. Verder heb ik me hard gemaakt voor het autoluw maken van de binnenstad. Het centrum is daarmee prettiger geworden voor voetgangers en fietsers. En ik heb steeds, in raadsbesluiten die invloed hadden op de verkeerssituatie, aandacht gevraagd voor het langzame verkeer. Dat blijft nodig.

Waar zie je nog kansen?

Onze stad wordt drukker, want het aantal inwoners groeit. Als meer mensen fietsen, blijft Amersfoort toch leefbaar. De fiets is gezond, schoon, goedkoop, neemt weinig ruimte in en is in onze stad soms nog sneller ook. Er ligt een goed Fietsplan, dat we nu al een paar jaar uitvoeren. Maar er is nog meer geld nodig om alles te doen wat nodig is. Dat geld moeten we vinden.

“ De fiets is gezond, schoon, goedkoop, neemt weinig ruimte in en is in onze stad soms nog sneller ook. ”

Wat kunnen Amersfoorters op dit thema nog van jou verwachten?

Ik wil de volgende slag maken in hoe we naar de openbare ruimte kijken. Die is nog te veel ingericht op de auto. Ik ben trouwens niet anti-auto; soms heb je er een nodig. Ik vind wel dat rijdende, maar vooral geparkeerde auto’s te veel ruimte innemen in onze stad. En de openbare ruimte is voor ons allemaal bedoeld, het is onze leefruimte. Waar je verblijft, speelt, sport, een ommetje maakt. Ik blijf me inzetten om daar steeds aandacht voor te vragen. Het denken begint in de raad nu wat te kantelen, maar als puntje bij paaltje komt is het toch vaak nog spannend om het anders te doen. Dan heb je partijen als de onze nodig, die steeds weer zeggen: Wacht even, dit kan anders. Daar ga ik voor.

Je hebt je ook ingezet voor het verlagen van de snelheid binnen de bebouwde kom: Waarom? En ben je hierin geslaagd?

Dertig kilometer per uur is veiliger voor het langzame verkeer, zoals voetgangers, fietsers maar ook mensen in een scootmobiel. Binnen de woonwijken is 30 al de norm, maar op de verbindingswegen is dat 50. Dat is niet meer van deze tijd. Dat willen we anders. Een eerste succes hebben we geboekt op een deel van de Zevenhuizerstraat. Daar gaat de weg open voor vervanging van het riool. De plannen waren al klaar om de weg daarna weer als 50 km weg in te richten maar dat hebben we op het laatste moment weten te voorkomen. Het wordt nu 30, wat ook een wens was van veel bewoners. Het is maar een klein stukje weg, maar het voelde als een grote overwinning: de eerste stap op weg naar nog veel meer 30 km wegen. 

Wat is jouw grootste droom als kandidaat voor GroenLinks?

Dat we in staat zijn anders te gaan denken. Ik was laatst bij een presentatie van de provincie over de nieuwe concessie voor het openbaar vervoer. Daar werd een animatiefilmpje getoond van de rijksoverheid over inrichting van de stad. Eerst zie je een gebouw en direct daarna… auto’s en wegen. Dat zit zó voor in ons hoofd. Als we op dat spoor doorgaan, loopt het vast in onze stad. Mijn grootste droom is dat onze stad groen, open en leefbaar blijft. Dat zijn de kwaliteiten die Amersfoort Amersfoort maken.

“ Mijn grootste droom is dat onze stad groen, open en leefbaar blijft. Dat zijn de kwaliteiten die Amersfoort Amersfoort maken. ”
overal in de stad 30 km/u

Ons verkiezingsprogramma

1. Een betaalbare woning voor iedereen

2. Een duurzame en klimaatneutrale stad

3. Een gezonde stad met toegankelijke zorg

4. Meer doen met dezelfde ruimte 

5. Meer fiets, minder auto

6. Ruimte voor natuur en water

7. Een verbonden samenleving waarin iedereen meedoet

8. Leefbare wijken

9. Kansen eerlijk verdelen

10. De kracht van de stad beter benutten