Tijdens het duurzaamheidscafé op woensdag 11 januari 2012 in de Observant, hebben 27 Amersfoortse organisaties in het bijzijn van burgemeester Bolsius besloten samen te gaan werken aan een duurzamer Amersfoort.

Ruim 100 bezoekers hebben in een bomvolle Observant geluisterd naar en gesproken met burgemeester Bolsius over hoe de gemeente en ook hijzelf werkt aan een leefbaar milieu en klimaat. De burgemeester heeft vervolgens getoast op de aftrap van het Platform Amersfoort Duurzaam.

De 27 organisaties die samen het Platform Amersfoort Duurzaam vormen, werken ieder op hun eigen manier al aan duurzaamheid. Met de samenwerking willen zij bereiken dat Amersfoorters zorgvuldig met natuur en milieu hier en elders omgaan, geen bijdrage leveren aan klimaat­verandering en zuinig zijn op de natuurlijke rijkdommen van de aarde. Ze werken hiermee aan het voorkomen en verminderen van milieu- en klimaat­problemen, het aanpassen aan klimaat­verandering en het vergroten van de natuurlijke rijkdom van de stad. Met hun doelstelling ondersteunen zij het doel van de gemeente Amersfoort om in 2030 klimaat­neutraal te zijn. Waar mogelijk werken zij samen met de gemeente, met Amersfoort Onderneemt Duurzaam en overige organisaties die aan duurzaamheid werken.

De thema's waaraan zij werken zijn: energie, voedsel, vervoer, grond- en brandstoffen, drinkwater, hergebruik / ruil en natuur­bescherming en -uitbreiding.

Een citaat uit het manifest van het platform: "Wij willen dat iedere Amersfoorter kan zeggen dat hij of zij persoonlijk zorgt voor een gezonde, schone en leefbare aarde, die we met een gerust hart aan onze kinderen en klein­kinderen kunnen overdragen. We zijn klaar als iedere Amersfoorter zich gedraagt als een betrokken gast op onze planeet, die de aarde niet uitwoont maar goed onderhoudt." In maart organiseert Matchpoint een duurzame beursvloer voor deze en nog andere vrijwilligers­organisaties en de duurzame ondernemers.

De aangesloten organisaties zijn: Milieudefensie, A Rocha, IVN, Vogelwacht, KNNV, Groei en Bloei, Expeditie, Stoere Vrouwen, One Planet, Transitielab / Spullenmannen, 7 Days of Inspiration, FairTrade Amersfoort, Stichting Duurzaam Bergkwartier, Vereniging Duurzaam Soesterkwartier, Baptisten­gemeente, Bewust Amersfoort, Voedsel­kollektief, Smaak van de Streek, Kringloop­centrum, Emmaus, Kledingbank, Voedselbank, Lets Ruilsysteem, Duurzame Buren, De Breede Morgen, Fietsersbond, Stichting De Levende Stad.

Bron: Nieuwsbericht Gemeente Amersfoort, 16 januari 2012

Meer Informatie Duurzaamheid in de stad (Samen Duurzaam)