Alleen nog ongeadresseerd reclamedrukwerk in de bus als je dat wil? Wij komen volgende week dinsdag met het voorstel om alleen nog ongeadresseerd reclamedrukwerk te laten bezorgen bij huishoudens met een Ja-Ja sticker en dienen hiertoe samen met de PvdA een motie in. 'Dit zogeheten opt-in systeem zorgt ervoor dat mensen alleen nog reclamedrukwerk krijgen als ze dit aangeven met de Ja-Ja sticker,' zegt raadslid Tanika Scherbinski. 'Daardoor kunnen we veel papier besparen, volgens MilieuCentraal zo’n 33 kilo per huishouden per jaar. Want hoewel we in Amersfoort oud papier goed recyclen, het voorkomen van afval is natuurlijk beter!”

 

In Amsterdam is dit opt-in systeem vorig jaar al ingevoerd. Waar je voorheen met een sticker moest aangeven géén ongeadresseerd reclamedrukwerk te willen, is dat nu andersom en ontvang je alleen folders als je met een ja/ja-sticker aangeeft dat wel te willen. De rechtbank bepaalde in hoger beroep, aangespannen door de folderbranche, dat de gemeente dit systeem gewoon mag hanteren, zo meldde het Parool vandaag.